تبیین عدالت آموزشی در بین اساتید دانشگاه های علوم پزشکی ایران | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 49، دوره 65، شماره 3، مرداد و شهریور 1401 اصل مقاله (655.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.64565.3808 | ||
نویسندگان | ||
راحله محمدی1؛ یوسف نامور* 2؛ اعظم راستگو1؛ معصومه خیرخواه3؛ توران سلیمانی1 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: عدالت آموزشی یکی از اهداف بسیار مهم در نظام های آموزشی سراسر دنیاست. عدالت آموزشی می تواند آموزش را در تمامی حوزه ها متحول نموده، زمینه بروز انگیزه، استعدادها و توانایی ها را در سطح کلان فراهم نماید. لذا این مطالعه با هدف تبیین عدالت آموزشی بین اساتید دانشگاه های علوم پزشکی با استفاده از مطالعه گراندد تئوری انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر مطالعه گراندد تئوری است که با مشارکت 12 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف در سال 1399 – 1400 انجام شد. نمونه گیری تا رسیدن به اشباع داده ها ادامه یافت. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق و چهره به چهره جمع آوری شد. تمام مصاحبه ها ضبط، دستونیس و سپس خط به خط تحلیل شد و از نرم افزار Microsoft Word 2013 برای ثبت مصاحبه ها و کدهای استخراج شده استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از روش استراس و کوربین 1998 استفاده شد. یافته ها: مشارکت کنندگان تحقیق شامل 6 مرد و 6 زن بودند. عدالت آموزشی بین اساتید در دانشگاه های علوم پزشکی شامل 3 طبقه اصلی فرصت های برابر آموزشی، تبعیض و پیامدهای عدالت آموزشی بود. هر کدام از طبقات شامل چندین زیرطبقه می باشند. فرصت های برابر آموزشی به عنوان مفهوم مرکزی پژوهش شناسایی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
عدالت آموزشی؛ اساتید؛ گراندد تئوری؛ مطالعه کیفی؛ دانشگاه علوم پزشکی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282 |