واکاوی تجربهزیسته دانشجویان دانشکده علوم پزشکی از کلاسهای مجازی دوران کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی | ||
افق توسعه آموزش علوم پزشکی | ||
دوره 14، شماره 4، آذر 1402، صفحه 18-30 اصل مقاله (2.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/hmed.2023.69171.1243 | ||
نویسندگان | ||
افسانه شهسواری1؛ سهیلا حسین پور1؛ سعید شریفی رهنمو* 2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: با شیوع بیماری جدید کرونا، جنبه های مختلف زندگی انسان ها تحت تاثیر قرار گرفته است. دانشجویان علوم پزشکی که در آینده نزدیک باید به عنوان کادر پزشکی نظام سلامت خدمت کنند، نیاز مبرمی به دریافت آموزش های با کیفیت مناسب دارند. فاصله گذاری اجتماعی باعث شده تا نحوه آموزش این دانش آموزان به صورت مجازی تغییر کند. هدف این مطالعه تحلیل تجربیات زیسته دانشجویان دانشکده علوم پزشکی از کلاسهای مجازی در دوران کرونا می باشد. روش کار: این مطالعه به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی با هدف نمونهگیری هدفمند، با شرکت 23نفر از دانشجویان علومپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبههایی نیمه ساختارمند که با روش تحلیل مضمون و به روش پدیدارشناسی ونمنن تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: یافتههای تحقیق شامل 21 مضمون فرعی بود؛ مضمون اول مشکلات کلاسهای مجازی دارای 4مضمون فرعی (مشکلات زیرساختی فناوری دانشگاه، آشنایی پایین اساتید با کلاسهای مجازی، مشکلات غیرآموزشی دانشجویان و مشکلات آموزشی دانشجویان) است. مضمون اصلی دوم دارای 5مضمون فرعی (تنبل بارآوردن دانشجویان، افت انگیزه تحصیلی دانشجویان، عدم ارتباط مناسب بین دانشجو و استاد، ضعف سختافزاری و نرمافزاری کلاسهای مجازی و ناهماهنگی عناصر برنامهدرسی آموزش) است. مضمون اصلی سوم قوت کلاسهای مجازی دارای 3 مضمون فرعی (دسترسی به منابع آموزشی و درسی، انعطافپذیری زمانی و مکانی سیستم آموزشی، افزایش توان خودآموزشی و خودراهبردی دانشجو) و مضمون اصلی چهارم برداشت کلی از کلاسهای مجازی که شامل 4مضمون فرعی (افت دانش و معلومات دانشجویان، آسیبپذیری دروس عملی، مکملشدن آموزش مجازی با آموزش حضوری و دسترسی نامناسب یه محتوا است. مضمون اصلی پنچم راهکارهای بهبود کلاسهای مجازی شامل 5 مضمون فرعی (افزایش قدرت برنامهریزی و زمانبندی، بهبود تعامل دانشجویان و اساتید، آموزش و فرهنگسازی و بهبود زیرساختهای فناوری در آموزش است. نتیجه گیری: آموزش مجازی هنوز نتواسته رای دانشجویان علوم پزشکی کیفیت مناسبی از آموزش را فراهم کند و آنها را برای آینده شغلی آماده نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربهزیسته؛ کلاسهای مجازی؛ دوران کرونا | ||
مراجع | ||
1.Azizi Z, Hosseinnejad M. Opportunities and | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,611 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,042 |