اثربخشی آموزش مثبتاندیشی بر تابآوری و رضایت از زندگی زنان مطلقهی سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی منطقهی 5 تهران | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 30، دوره 19، شماره 3-ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی نوآوریهای اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری، اردیبهشت 1396، صفحه 337-343 اصل مقاله (419.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2017.9872 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه مقصودلو1؛ مسعود عموپور* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبتاندیشی بر رضایت از زندگی و تابآوری زنان مطلقهی تحت حمایت سازمان بهزیستی انجام شد. روشکار: در این پژوهش بالینی، جامعهی آماری شامل زنان مطلقهی سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی بود که از بین آنها 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در 2 گروه 15 نفری آزمون و شاهد، تقسیم شدند. گروه آزمون به مدت 10 جلسه 2 ساعته و 2 روز در هفته، تحت آموزش مهارتهای مثبت اندیشی قرار گرفتند. ابزار پژوهش مقیاس تابآوری 25 ماده کونور– دیویدسون (CD-RIS) و پرسشنامه رضایت از زندگی (SWLS) 5 مادهای با مقیاس راخیر و سامانی (1383) بود. یافتهها: نتایج این پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس تکمتغیره نشان داد که آموزش مثبتاندیشی، بر تابآوری زنان سرپرست خانوار، تاثیر مثبت معنیدار داشته ولی بر رضایت از زندگی آنها تاثیر معنیداری ندارد (05/0<P). نتیجهگیری: بنا بر نتایج، آموزش مثبت اندیشی اثر معنیداری بر تابآوری دارد ولی بر رضایت از زندگی زنان مطلقه سرپرست خانوار، اثر معنیداری ندارد اما میتوان روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را روش مناسبی برای مداخلات روانی و مشاورهای و درمانی قلمداد نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری؛ رضایت از زندگی؛ زنان مطلقه؛ مثبتاندیشی | ||
مراجع | ||
1. Bakhtiari A, Mohebbi SF. [Governance and women heading households]. Quarterly journal of women’s socio-cultural assembly 2006; 34. (Persian) 2. Forneris T, Danish SJ, Scott DL. Setting gaols, solving problems and seeking social support. Pub Med Adolesc 2016; 42: 103-14. 3. D’ Zurilla TJ, Sheesy CF. The relations between social problem solving ability and subsequent level of academic competence in college students. Cogn Ther Res 2016; 16: 58999. 4. Poorsardar F, Abaspoor Z, Abdi Zarrin S, Sangari AA. [The effect of resilience on mental health and life satisfaction]. The scientific research quarterly of Lorestan University of Medical Sciences 2012; 14(1): 81-9. (Persian) 5. Khalatbari J, Bahari M. [The relationship between resilience and life satisfaction]. Educational-psychological quarterly journal of Islamic Azad University, Tonekabon branch 2010; 1(2): 83-94. (Persian) 6. Nasseri H. [Special life skills of university students]. Directorate General of Country’s Public Welfare; 2009. (Persian) 7. Dastgheyb SM, Alizadeh H, Farrokhi N. [The effect of positive thinking skills training on the creativity of high school freshman female students]. Innovation and creativity in humanities 2012; 1(4): 1-17. (Persian) 8. Asgari P, Naderi F, Sharafodin H. [The relationship between social anxiety and social support and a sense of mental well-being in female university students]. Journal of woman and culture 2014; 6: 119-32. (Persian) 9. Dilater J. The scheme of clientele anxious than normal. Journal of counsulting and clinical 2016; 70(2): 275-87. 10. Barlow A, Quallter P, Styliaou M. Relationships between Machiavellianism, emotional intellignces and theory of mind in children. Pers Individ Diff 2015; 48(1): 78-82. 11. Pick S, Givaudan M, Pooringa WH. Sexuality and life skills education: a multi Strategy intervention in Mexico. Am Phychologist 2015; 53(3): 230-4. 12. Khobbaz M, Behjati Z, Naseri M. Relationship between social support and resiliency coping styles in adolescent boys. J Appl Psychol 2011; 5(4): 108-23. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,434 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,781 |