مقایسهی تحلیلی ظرفیت هوش کلی، کلامی، عملکردی، خردهمقیاسهای آن و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 4، دوره 19، شماره 3-ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی نوآوریهای اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری، اردیبهشت 1396، صفحه 147-153 اصل مقاله (326 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2017.8693 | ||
نویسندگان | ||
محمد مشکانی* 1؛ حسن موسیزاده2؛ صنمبر کریمی راد3 | ||
1دکترای روانشناسی استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران | ||
2باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: نوجوانان بزهکار معمولاً در مدرسه مشکلات بسیاری دارند و تفاوتهای آشکاری با نوجوانان غیر بزهکار نشان می دهند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه تحلیلی ظرفیت هوش کلی، کلامی، عملکردی، خردهمقیاسهای آن و پیشرفت تحصیلی نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار انجام شده است. روشکار: نمونه این پژوهش تحلیلی-توصیفی شامل 71 نوجوان بزهکار پسر و 71 نوجوان بهنجار بودند که از میان بزهکاران کانون اصلاح و تربیت و نوجوانان مشغول به تحصیل در آموزشگاههای مقطع متوسطه، سال تحصیلی 1393-1392 شهرستان گرگان و ساری با روش نمونهگیری به ترتیب در دسترس و خوشهای انتخاب شدند. پرسشنماههای مورد استفاده پرسشنامه جمعیتشناختی، هوش وکسلر و پیشرفت تحصیلی بودند. دادهها با روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی تحلیل شدند. یافتهها: بین هوش کلی نوجوانان بزهکار و عادی تفاوت معنیدار وجود دارد (01/0>P). نتایج مقایسه بین دو گروه در هوش کلامی نشان داد بین دو گروه در هوش کلامی و عملی تفاوت معنیداری وجود دارد (000/0=P). نوجوانان عادی در هوش کلی، کلامی و عملی نمره بیشتری دارند. همچنین نوجوانان بزهکار، پیشرفت تحصیلی کمتری نسبت به گروه غیر بزهکار دارند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که در مقیاس هوش کلی، کلامی، عملی و مولفههای آنها و پیشرفت تحصیلی نوجوانان بزهکار نمرات کمتری به دست آوردند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ ظرفیت هوشی؛ نوجوانان بزهکار | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
1. Kazdin EA. Parent management training. Oxford: Oxford University; 2005. 2. Rincker JL. Academic and intellectual characteristics of adolescent juvenile offenders. J Correct Educ 1990; 41(3): 124-31. 3. Shelley-Tremblay J, O'Brien N, Langhinrichsen-Rohling J. Reading disability in adjudicated youth: prevalence rates, current models, traditional and innovative treatments. Aggress Viol Behav 2007; 12(3): 376-92. 4. Mash E, Wolfe D. Abnormal child psychology: Cengage Learning; 2012: 164-81. 5. Hastings PD, Zahn-Waxler C, Robinson J, Usher B, Bridges D. The development of concern for others in children with behavior problems. Dev Psychol 2000; 36(5): 531-46. 6. Hogan, A. E. Cognitive functioning in children with oppositional defiant disorder and conduct Disorder. In: Quay and Hogan (editors). Handbook of destructive behavior disroder. New York: Plenum; 1999: 317-31. 7. Lynam D, Moffitt T, Stouthamer-Loeber M. Explaining the relation between IQ and delinquency: Class, race, test motivation, school failure, or self-control? J Abnorm Psychol 1993; 102(2): 187. 8. Ahadi H, Mohseni N. [Developmental psychology]. Tehran. Pardis; 2002. (Persian) 9. Maniadaki K, Kakouros E. Attention problems and learning disabilities in young offenders in detention in Greece. Psychology 2011; 2(1): 53-9. 10. Moffitt TE. Juvenile delinquency and attention deficit disorder: Boys' developmental trajectories from age 3 to age 15. Child Dev 1990; 61(3): 893-910. 11. Silberberg NE, Silberberg MC. School achievement and delinquency. Rev Educ Res 1971; 41(1): 17-33. 12. Raygor BR. Mental ability, school achievement, and language arts achievement in the prediction of delinquency. J Educ Res 1970; 64(2): 68-72. 13. Fatthi Aghdam G, Pasangag P. Investigate the relationship between learning disorders with delinquency juvenile in delinquency based in Tehran Correction and Rehabilitation Center. Journal of behavioral sciences 2010; 200(3): 13953. 14. Katsiyannis A, Archwamety T. Academic remediation/achievement and other factors related to recidivism rates among delinquent youths. Behav Disord 1999; 24(2): 93-101. 15. Hallahan DP, Kauffman JM, Pullen PC. Exceptional learners: An introduction to special education. Pearson Higher; 2011. 16. White JL, Moffitt TE, Silva PA. A prospective study replication of the protective effects of IQ in subjects at high risk for juvenile delinquency. J Cons Clin Psychol 1989; 57(6): 719-24. 17. Hinshaw SR. Externalizing behavior problems and academic underachievement in childhood and adolescence: Causal relationships and underlying mechanisms. Psychol Bull 1992; 111(1): 127-55. 18. Karami A. [Children Wechsler intelligence test guide]. Tehran: Psychometrics; 2007. (Persian) 19. Farrington DP, Ullrich S, Salekin RT. Environmental influences on child and adolescent psychopathy. In: Salekin TD, Lynam DR. (editors). Handbook Child And Adolescent Psychopathy. NewYork: Guilford; 2010: 202-30. 20. Loeber R, Green S, Keenan K, Lahey BB. Which boys will fare worse? Early predictors of the onset of conduct disorder in a six year longitudinal study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1995; 34(4): 499-509. 21. Goodman R. The relationship between normal variation in IQ and common childhood psychopathology: A clinical study. Eur Child Adolesc Psychiatry 1995; 4(3): 187-96. 22. Nagin DS, Farrington DP, Moffitt TE. Life-course trajectories of different types of offenders. Criminology 1995; 33(1): 111-39. 23. Fergusson DM, Horwood LJ, Lynskey MT. The effects of conduct disorder and attention deficit in middle childhood on offending and scholastic ability at age 13 . J Child Psychol Psychiatry 1993; 34(6): 899-916. 24. Chandler M, Moran T. Psychopathy and moral development: A comparative study of delinquent and nondelinquent youth. Dev Psychopathol 1990; 2(3): 227-46. 25. Kandel E, Mednick SA, Kirkegaard-Sorenson L, Hutchings B, Knop J, Rosenberg R, et al. IQ as a protective factor for subjects at high risk for antisocial behavior. J Consult Clin Psychol 1988; 56(2): 224-6. 26. Schonfeld IS, Shaffer D, O’Connor P, Portnoy S. Conduct disorder and cognitive functioning: Testing three causal hypotheses. Child Dev 1988; 59(4): 993-1007. 27. Gellert A, Elbro C. Reading disabilities, behaviour problems and delinquency: A review. Scand J Educ Res 1999; 43(2): 131-55. 28. Elliott DS. Delinquency, school attendance and dropout. Soc Problems 1966; 13(3): 307-14. 29. Tarnopol L. Delinquency and minimal brain dysfunction. J Learn Disabil 1970; 3(4): 200-7. 30. Salekin RT, Lochman JE. Child and adolescent psychopathy: The search for protective factors. Crim Justice Behav 2008; 35(2): 159-72. 31. Kelly DH, Balch RW. Social origins and school failure: A reexamination of Cohen's theory of working-class delinquency. Pacific Sociol Rev 1971; 14(4): 413-30. 32. Wang X, Blomberg TG, Li SD. Comparison of the educational deficiencies of delinquent and nondelinquent students. Eval Rev 2005; 29(4): 291-312. 33. Alm J, Andersson, J. A study of literacy in prisons in Uppsala. Dyslexia1997; 3(4): 245-6. 34. Jensen J, Lindgren M, Meurling AW, Ingvar DH, Levander S. Dyslexia among Swedish prison inmates in relation to neuropsychology and personality. J Inter Neuropsychol Soc 1999; 5(5): 452-61. 35. Meltzer LJ, Levine MD, Karniski W, Palfrey JS, Clarke S. An analysis of the learning styles of adolescent delinquents. J Learn Disabil 1984; 17(10): 600-8. 36. Noori Z. [The effect of dysfunctional family in Ahvaz children tendency to delinquency]. Journal of correction and education 2010; 96: 29-36. (Persian) 37. Ebrahimi Nasab K, Noori E, Molavi H. [The comparison of delinquent adolescents and normal personality traits in Isfahan]. Journal of Isfahan University 2002; 2: 227-40. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,362 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,421 |