نقش حمایت اجتماعی ادراک شده در پیشبینی بهزیستی روانشناختی معلمان زن | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 27، دوره 18، ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، آبان 1395، صفحه 569-575 اصل مقاله (290.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2016.8387 | ||
نویسندگان | ||
فریبا مرزبانی1؛ نبی بستان* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار گروه روان شناسی و مشاوره،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه | ||
چکیده | ||
مقدمه: بهزیستی روانشناختی همواره در محیطهای شغلی و علمی مورد توجه روانشناسان بوده است. معلمی یکی از مشاغل مهمی است که پیامدهای جدی جسمانی و روانی ایجاد میکند. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر به تعیین نقش حمایت اجتماعی ادراک شده در پیشبینی بهزیستی روانشناختی معلمان زن پرداخته است. روشکار: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است، جامعهی آماری شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه نواحی سه گانه شهر کرمانشاه در سال 95-1394 بود که 200 نفر به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از فرم مشخصات جمعیتشناختی، پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف استفاده گردید. داده بر اساس ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 20 تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی روانشناختی معلمان زن، رابطهی معنیداری وجود دارد. لذا حمایت اجتماعی ادراک شده توان پیشبینی بهزیستی روانشناختی را به صورت معنیدار دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میگردد آموزش و شیوههای افزایش حمایت اجتماعی ادراک شده در تدوین برنامههای آموزش ضمن خدمت معلمان و داوطلبان مشاغل معلمی، مد نظر قرار گیرد و به اهمیت بهزیستی روانشناختی با توجه به نقش معلمان در تربیت و توسعه نیروی انسانی و انتقال دانش در آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار در جامعه توجه گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ حمایت اجتماعی؛ معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,979 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,171 |