رابطه باورهای غیرمنطقی و کمالگرایی با اهمالکاری تحصیلی | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 22، دوره 18، ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، آبان 1395، صفحه 531-540 اصل مقاله (431.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2016.8256 | ||
نویسندگان | ||
لیلا ندافی1؛ مریم کورش نیا* 2 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی و کمال گرایی با اهمال کاری تحصیلی بود. روشکار: جامعه آماری این پژوهش توصیفی-همبستگی کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر شیراز در سال تحصیلی 94-93 بود که 300 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984)، آزمون باورهای غیرمنطقی اهواز (عبادی ومعتمدین، 1384) و مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی (تری شورت و همکاران 1995) بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و روش تحلیل رگرسیون با کمک نرم افزار SPSSاستفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نشان داد که باورغیرمنطقی درماندگی در برابر تغییر قادر به پیشبینی اهمال کاری تحصیلی به طور مثبت و معنیدار و توقع تایید از دیگران به طور منفی و معنیدار قادر به پیشبینی اهمال کاری تحصیلی می باشند اما باورهای غیر منطقی اجتناب از مشکل و بیمسئولیتی هیجانی قادر به پیشبینی اهمالکاری تحصیلی نیستند. همچنین کمالگرایی مثبت قادر به پیشبینی اهمالکاری تحصیلی به طور منفی و معنیدار و کمالگرایی منفی قادر به پیشبینی اهمالکاری تحصیلی به طور مثبت و معنیدار میباشند. نتیجهگیری: بنا بر نتایج این پژوهش، باورهای غیرمنطقی و کمالگرایی قادر به پیشبینی اهمالکاری تحصیلی میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری تحصیلی؛ باورهای غیرمنطقی؛ کمالگرایی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,664 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,412 |