رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اقلید | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 23، دوره 18، ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، آبان 1395، صفحه 541-547 اصل مقاله (252.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2016.8255 | ||
نویسندگان | ||
محمدجابر یونسی1؛ مسلم صالحی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اقلید بود. روشکار: جامعه آماری این پژوهش کاربردی-همبستگی شامل تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اقلید در سال تحصیلی 94-1393 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس دوره دوم متوسطه شهر اقلید به صورت تصادفی 8 مدرسه انتخاب و از هر مدرسه یک کلاس به تصادف انتخاب و تمام دانشآموزان آن کلاسها شرکت داده شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای ویژگی شخصیتی نئو (1992)، یادگیری خودتنظیمی پنتریچ و دیگروت (1990) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1990) استفاده شد. جهت تحلیل اطلاعات از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد. یافتهها: بین ویژگیهای شخصیتی رواننژندی با عملکرد تحصیلی رابطهی معکوس معنیدار و بین توافقپذیری، وظیفهشناسی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان، رابطهی مستقیم معنیدار وجود دارد. بین یادگیری خودتنظیمی و زیرمقایسهای ارزش تکلیف، راهبردهای شناختی و فراشناختی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان، رابطهی مستقیم معنیدار وجود دارد. ابعاد رواننژندی به صورت معکوس و وظیفهشناسی به صورت مستقیم قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان میباشند. نتیجهگیری: بنا بر نتایج، به نظر میرسد که راهبرد فراشناختی به صورت مستقیم قادر به پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد تحصیلی؛ ویژگیهای شخصیتی؛ یادگیری خودتنظیمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,665 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,364 |