بررسی دانش، نگرش، عملکرد دانشآموزان نسبت به فناوری اطلاعات و موانع استفاده از آن در اوقات فراغت آنان | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 7، دوره 18، ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، آبان 1395، صفحه 409-415 اصل مقاله (355.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2016.7853 | ||
نویسنده | ||
نوشآفرین حاصلی مفرد* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، هندیجان، خوزستان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: امروزه دانش و فناوری اطلاعات به مدد پرکردن اوقات فراغت انسان آمدهاند و این پژوهش با هدف بررسی دانش، نگرش، عملکرد و موانع استفاده از فناوری اطلاعات در اوقات فراغت دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال 84-1383 انجام گرفت. روشکار: در این تحقیق توصیفی در سال 84-1383 با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته 300 دانشآموز با روش نمونه گیری خوشهای و طبقهای و با استفاده از جدول مورگان از بین 124000 دانشآموز انتخاب شدند. دادهها با آمار توصیفی و نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها: اکثریت دانش آموزان (2/84%) آشنایی کمی نسبت به فناوری اطلاعات داشتند. اکثریت، نگرش مثبتی نسبت به این فناوری از خود نشان دادهاند. رابطه بین میزان دانش و نوع استفاده از فناوری اطلاعات، منفی بوده است ( 169/-R= ) و همچنین رابطه بین میزان دانش و میزان اسنتفاده آنان از فناوری اطلاعات، مثبت (23/0R=) بوده است. اکثریت آنان عدم انگیزه، محدودیتهای تکنولوژی و هزینههای بالای فناوری اطلاعات را مانعی در استفاده از آن میدانستند. نتیجهگیری: به نظر میرسد اکثریت دانشآموزان، شناخت پایینی در استفاده از فناوری داشتند و هزینههای بالا و محدودیتهای تکنولوژیکی و عدم انگیزه را در استفاده کم از این فناوری، موثر میدانستند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ دانشآموزان؛ فناوری؛ نگرش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,056 |