اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر ساختار انگیزشی دانشآموزان دختر | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 12، دوره 18، ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، آبان 1395، صفحه 449-455 اصل مقاله (165.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2016.7834 | ||
نویسندگان | ||
ماهرخ جواهرفروشزاده* 1؛ سکینه سلطانی کوهبنانی2 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات نیشابور، نیشابور، ایران | ||
2دکترای علوم تربیتی، استادیار دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر به اثربخشی ذهن آگاهی بر ساختار انگیزشی در دانشآموزان متوسطه دختر در شهر مشهد پرداخته است. روشکار: در این تحقیق بالینی، جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان متوسطه دختر شهر مشهد میباشد. 42 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس با ملاک داشتن ضریب هوشی متوسط به بالا و برقرار بودن همزمان تمام فعالیتهای آموزشی شرکت داشتند. اطلاعات درباره مولفههای ساختار انگیزشی و میزان ذهنآگاهی شرکتکنندگان در دو گروه 21 نفری به کمک پرسشنامهی اهداف شخصی و پرسشنامهی پنج عاملی ذهنآگاهی با عنوان مقیاس بهزیستی وارویک و ادینبورگ در دو مرحله کسب شد. جلسات ذهن آگاهی به صورت کارگاه مشاوره گروهی با رویکرد آموزشی برگزار شد. به منظور تحلیل نتایج، روشهای آمار توصیفی، آمار استنباطی، و تحلیل کوواریانس به کار برده شد و نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتهها: بنا بر نتایج، آموزش مهارتهای ذهنآگاهی باعث افزایش انگیزه دستیابی و تعهد نسبت به هدف وکاهش اجتناب و اعتقاد به شانس و مدت زمان ادراک شده نسبت به هدف میگردد. نتیجهگیری: آموزش برنامهی ذهنآگاهی بر ساختار انگیزشی دانشآموزان متوسطه دختر، تاثیر مثبتی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش؛ دانشآموزان؛ ذهنآگاهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 828 |