اثربخشی برنامه چندبعدی رسد بر مهارتهای سهگانه رمزگشایی، سیالی و درکمطلب کودکان نارسا خوان ابتدایی شهرستان بهبهان | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 5، دوره 18، ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، آبان 1395، صفحه 393-399 اصل مقاله (261.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2016.7804 | ||
نویسندگان | ||
مینا قنبریان1؛ خسرو رمضانی* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج ، یاسوج، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه چندبعدی رسد بر مهارتهای سهگانه خواندن (رمزگشایی، سیالی،درکمطلب) دانشآموزان نارساخوان پایهی اول و دوم ابتدایی انجام گرفت. روشکار: جامعهی آماری این پژوهش بالینی پژوهش شامل دانشآموزان نارساخوان دختر و پسری بودند که به مرکز اختلالات شهرستان بهبهان معرفی شده بودند. از بین این دانشآموزان ابتدا دانشآموزان پایهی اول و دوم جدا شدند. سپس از بین آنها 30 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند که به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. برای گروه آزمون برنامه ترمیمی چندبعدی رسد طی 21 جلسه یک ساعته انجام گرفت و گروه شاهد هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از آزمون هوش وکسلر و آزمون تشخیصی خواندن (جدول سمن) و برنامه چندبعدی رسد استفاده و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و آزمون آماری کوواریانس تکمتغیری و چند متغیری انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمرههای خواندن، رمزگشایی، سیالی و درک مطلب پسآزمون گروه آزمون با پیشآزمون، تفاوت معناداری دارد (001/0=P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که برنامه چندبعدی رسد موجب بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
خواندن؛ درک مطلب؛ رمزگشایی؛ سیالی؛ نارساخوان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,154 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,631 |