تاثیر آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی و تحمل ابهام دانشجویان | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 3، دوره 18، ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، آبان 1395، صفحه 379-386 اصل مقاله (203.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2016.7780 | ||
نویسندگان | ||
علی بابایی1؛ غلامحسین مکتبی* 2؛ ناصر بهروزی3؛ عسکر آتش آفروز2 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استادیار دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشیار دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هوش موفق ترکیبی از تواناییهای تحلیلی، خلاق و عملی است که به افراد برای سازگاری، انتخاب و تغییر محیط به منظور رسیدن به اهداف خود در زندگی، با توجه به بافت فرهنگی–اجتماعی کمک میکند. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی و تحمل ابهام دانشجو معلمان پسر دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی امام جعفر صادق (ع) بهبهان است. روشکار: در این پژوهش توصیفی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 50 دانشجو انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه 25 نفری به عنوان گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند و گروه آزمون در قالب یک کلاس درسی، مورد آموزش بسته آموزشی هوش موفق قرار گرفت. هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون با پرسشنامههای تفکر انتقادی واتسون-گلاسر و تحمل ابهام مک لین مورد سنجش قرار گرفتند. در تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها: آموزش مولفههای هوش موفق توانسته است تفکر انتقادی و تحمل ابهام را در دانشجویان افزایش دهد. دو خردهمقیاس شناسایی مفروضات و تعبیر و تفسیر، از متغیر تفکر انتقادی، تحت تاثیر آموزش هوش موفق بهبود یافتند. نتیجهگیری: آموزش مولفههای هوش موفق و تدریس بر اساس این رویکرد در دانشگاههای کشور، روند جدیدی را در زمینه آموزش و یادگیری دانشجویان ارایه میدهد و همچنین میتواند نوع نگاه تازهای نسبت به مسایل پیرامون را برای دانشجویان باز گذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحمل ابهام؛ تفکر انتقادی؛ دانشجویان؛ هوش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,877 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,475 |