اثربخشی برنامههای ضد قلدری مدرسه بر توانمندی معلمان زن در مدیریت رفتار قلدری دانشآموزان | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
مقاله 1، دوره 18، شماره 2، اسفند 1394، صفحه 68-75 اصل مقاله (271.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2016.6534 | ||
نویسندگان | ||
شهرام واحدی1؛ اسکندر فتحی آذر2؛ فرشته گل پرور* 3 | ||
1دانشیار، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3دانشجوی دکترا، دانشگاه تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: قلدری یکی از پدیدههای پیچیده در مدارس است. توانمندی معلمان در مدیریت رفتار قلدری، با وقوع و تداوم آن، رابطهی نزدیکی دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش شناخت و مقابله با قلدری به معلمان بر راهبردهای مدیریت رفتار کلاس و خودکارآمدی ادراک شدهی معلمان میباشد. روشکار: جامعهی آماری این پژوهش بالینی شامل تمام معلمان زن دورهی ابتدایی شهرستان اهر در سال تحصیلی 92-1391 بود. تعداد 40 نفر از معلمان به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای راهبردهای مدیریت رفتار کلاس و خودکارآمدی معلمان استفاده شد. برنامهی طراحی شده برای گروه آزمون با محتوای شناخت و مقابله با قلدری دانشآموزان، در 6 جلسهی 90 دقیقهای انجام شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرمافزار SPSSنسخهی 15 تحلیل شدند. یافتهها: بنا بر نتایج، آموزش توانسته است تغییرات معنیداری در انتخاب بین راهبردهای جرأتمندی دفاع (005/0=P)، اجتناب از دفاع (00/0=P) و جدا کردن دانشآموزان از یکدیگر (01/0=P) و کارآمدی ادراک شدهی معلمان در مدیریت رفتار کلاس (001/0=P) در مقایسه با گروه شاهد به وجود آورد. نتیجهگیری: به نظر میرسد آموزش برنامهی ضد قلدری توانسته است بر راهبردهای مدیریت رفتار قلدری و کارآمدی ادراک شدهی معلمان در کلاس موثر واقع شود لذا اجرای دورههای آمادهسازی و ارتقای مهارتهای حرفهای معلمان و مشاوران مدارس برای مواجههی صحیح با مشکلات رفتاری دانشآموزان ضرورت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموز؛ رفتار؛ قلدری؛ کارآمدی؛ معلم | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,644 |