واحد رساله در دوره دندانپزشکی چه نقشی دارد؟ بررسی دیدگاه دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال 1388 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 1، دوره 37، شماره 2 - شماره پیاپی 85، تیر 1392، صفحه 85-94 اصل مقاله (424.27 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jmds.2013.586 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجید اکبری1؛ سمانه حبیبی* 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشیار دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دستیار تخصصی ارتودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه: در نظام آموزش کشور، جایگاه پایاننامه رفع مشکلات پژوهشی است و ارائه پایاننامه به عنوان بخشی از محور تحقیقات کشور قرار میگیرد. با چنین نگرشی به پایاننامه تحصیلی، لازم است ارزشیابی دقیقی از اهداف، مراحل اجرایی، روند و بازده این واحد درسی توسط اساتید، فارغالتحصیلان و دانشجویان به عمل آید تا امکان اصلاح و بازنگری برای ارتقای کیفیت آن فراهم شود. هدف از این مطالعه تعیین دیدگاه اساتید، فارغالتحصیلان و دانشجویان دندانپزشکی مشهد در مورد واحد پایان نامه بود. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی– مقطعی، 48 نفر از اساتید راهنما، 40 نفر از دانشجویان سال ششم و 50 نفر از فارغالتحصیلان سال 87 دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال تحصیلی 88-87 مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، سه پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهشی به صورت توزیع فراوانی نسبی و میانگین، توصیف و سوالات مشترک با آزمون کروسکال والیس در سطح معنیداری 5% مقایسه گردید. یافتهها: میزان تاثیر پایان نامه در فعالیتهای منجر به تولید و علوم پایه و افزایش مهارتها و دانش حرفه ای متوسط ارزیابی شد و تاثیر آن در آموزش روشهای تحقیق زیاد برآورد شد. دانشجویان و فارغالتحصیلان و اساتید در گذراندن یک پروژه تحقیقی مشترک در سالهای آغازین تحصیل و گذراندن واحد آموزشی برای آشنایی با اهداف پایان نامه با یکدیگر موافق بودند. اساتید تاثیر نتایج پایاننامه در جامعه را بیشتر از فارغالتحصیلان تخمین زدند (03/0P=)، به علاوه اساتید با اختیاری کردن پایان نامه در مقایسه با دانشجویان و فارغ التحصیلان توافق کمتری داشتند (01/0P=). نتیجه گیری: از آنجائی که در مورد پایان نامههای پژوهشی و تحقیقاتی هزینه و وقت بسیاری صرف میشود بهتر است از نتایج و پیشنهادات ارائه شده در این زمینه با در نظر گرفتن محدودیتهای این مطالعه، استفاده بهینه گردد. همچنین به نظر میرسد بیشترین تاثیر در بهبود این روند با بازبینی قوانین، ایجاد تشکیلات سازمانی حمایتکننده به صورت فعال و جدی و مدیریت هدفمند موضوعات و فعالیتها در این واحد، ایجاد خواهد شد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پایان نامه؛ دانشجوی دندانپزشکی؛ استاد راهنما؛ فارغ التحصیل | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه یکی از فعالیتهای پژوهشی در دانشگاههای علوم پزشکی، ارائه پایاننامه توسط دانشجویان دکترای حرفهای است که به عنوان معیاری برای ارزیابی توانایی فردی در زمینه تحقیق علمی و همچنین کسب مهارتهای بیشتر تجربی و بالینی دانشجو به کار میرود.(1) نوشتن و تدوین پایاننامه باعث افزایش تواناییهای ذهنی و مهارتهای تجربی و همچنین توانایی شخص برای تحقیق پیرامون یک موضوع خاص، جمعآوری دادهها و بحث در مورد گزارش طرح و نهایتاً نتیجهگیری میباشد.(3و2) پژوهشگر از طریق نوشتن پایاننامه با دیگران ارتباط برقرار کرده و دانش تولید شده را از طریق انتشار، که یک روش یادگیری است، در دسترس همگان قرار میدهد.(4) با وجود تمام مزایای ذکر شده، این واحد درسی دارای معایب و مشکلاتی از جمله دانش ضعیف اساتید در مورد اصول و روشهای تحقیق، فقدان وقت کافی برای راهنمایی دانشجویان، فقدان تسهیلات سازمانی و نگارش نامطلوب پایان نامهها میباشد.(5و2) بنابراین موفقیت آن کاملاً وابسته به کیفیت منابع علمی، همکاری سازمانی، دسترسی به اساتید راهنمای مجرب و راهنمایی و روند اجرایی مناسب است. به همین جهت، شورای اعتباربخشی آموزش پزشکی تخصصی آمریکا معتقد است که برای درگیر نمودن دستیاران در فرایند تحقیق، نخست باید آنها را در زمینه تحقیقات بالینی آموزش داد. برای آنان مزایایی از قبیل فرصتهای شغلی یا جوایز تحقیقاتی در نظر گرفت و لازم است راهنمایان مجرب و داوطلب را نیز فراهم نمود.(6) Kabra و همکارش(5)، مزایای پایاننامه را افزایش دانش و تجربه فرد در رابطه با یک موضوع خاص، افزایش اطلاعات فرد در مورد روشهای تحقیق و همچنین ارائه و انتشار اطلاعات و نتایج آن معرفی کرد و مشکلاتی که دانشجویان در هنگام آماده کردن پایاننامه با آن مواجه میشوند. دانش ضعیف تحقیق متدولوژی توسط استادان پزشکی؛ فقدان وقت برای راهنمایی دانشجویان؛ فقدان تسهیلات سازمانی برای انجام دادن تحقیق خوب و کار کلینیکی زیاد که باعث می شود زمان کمی برای انجام کار پایان نامه باقی بماند، ذکر کرد.(5) براساس نظر خواهی صورت گرفته توسط Cursiefer و همکارش، اکثر دانشجویان و اساتید رشته پزشکی، پایاننامه (چه پایه و چه بالینی) را در آمادهسازی دانشجویان برای طبابت سودمند ارزشیابی کردهاند.(7) گذراندن پایاننامه به عنوان جزیی از آموزش پزشکی، تاریخچهای طولانی ندارد و در کشورهای مختلف از جنبه یک وظیفه آموزشی برای دانشجو، شرایط یکسان نیست. برای مثال در انگلستان، گذراندن پایاننامه برای پزشک عمومی اجباری نیست و در صورت گذراندن آن مدرک دکتری حرفهای پزشکی به فرد اعطا میشود.(8) در استرالیا نیز گذراندن دوره تحقیقی اجباری نیست.(9) در آمریکا وضعیت ناهمگون است ولی گذراندن پایان نامه در اکثر دانشکدهها اجباری نیست.(10) با وجود مقالات متعدد در زمینه بررسی ساختار و محتوای پایاننامهها در دانشگاههای علوم پزشکی داخل کشور(14-11)، دیدگاههای دانشجویان و اساتید دخیل در این فرایند، نسبت به این واحد درسی کمتر موضوع پژوهشها بوده است. شناخت دیدگاه اساتید، فارغالتحصیلان و دانشجویان در مورد اهداف درس پایاننامه، روشهای تسهیل فراگیری و عقاید آنها در مورد مشکلات روند اجرایی و همچنین اثربخشی و بهرهوری از این واحد در ارتقاء آموزش دانشجویان میتواند برنامهریزان را با نقاط قوت وضعف شرایط موجود آشنا و امکان اصلاح آن را فراهم سازد. مطالعه کنونی با هدف تعیین دیدگاه اساتید، فارغالتحصیلان و دانشجویان دندانپزشکی مشهد در مورد واحد پایاننامه در سال 1388 انجام گرفت.
مواد و روشها در این مطالعه توصیفی-مقطعی، اساتید راهنما و دانشجویان سال ششم در سال تحصیلی 88-87 در دانشکده دندانپزشکی مشهد و فارغالتحصیلان سال 87 که در دانشکده دندانپزشکی مشهد واحد پایاننامه خود را گذراندهاند، به روش سرشماری در خصوص دانشجویان و اساتید راهنمای پایاننامه سال ششم و به روش نمونههای در دسترس درخصوص فارغالتحصیلان، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت میدانی بود. ابتدا با کمک دو جلسه متمرکز با صاحبنظران و مسئولین آموزشی دانشکده (مسئولین حال حاضر و دورههای گذشته) و براساس موضوعات مرتبط با پایاننامه که از متون مشابه گردآوری شده بود، سه پرسشنامه تهیه شد. پس از اصلاحات لازم برای تناسب روایی صوری و محتوایی؛ برای بررسی پایایی در دو زمان مختلف به یک گروه محدود از افراد جهت پاسخدهی داده شد. در مرحله بررسی پایایی، 14 نفر از اساتید، 12 نفر از فارغالتحصیلان و 15 نفر از دانشجویان سال ششم در فاصله زمانی یک ماه مورد پرسش مجدد قرار گرفتند. پایایی سوالات با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای اساتید، فارغالتحصیلان و دانشجویان به ترتیب معادل 88/0، 80/0 و 84/0 تعیین شد. یک پرسشنامه حاوی 17 سوال؛ مربوط به گروه فارغالتحصیلان بود (ضمیمه 1)، پرسشنامه مربوط به اساتید حاوی 11 سوال (ضمیمه 2) و پرسشنامه دانشجویان سال ششم حاوی 6 سوال بود (ضمیمه 3). پاسخ 13 سوال فارغالتحصیلان و 8 سوال اساتید و کلیه سوالات دانشجویان در طیف پنج درجهای لیکرت از خیلی زیاد تا خیلی کم قابل ثبت بود. 8 سوال بین پرسشنامه فارغالتحصیلان و اساتید و 6 سوال بین پرسشنامه فارغالتحصیلان و دانشجویان و 3 سوال بین پرسشنامه هر سه گروه مشترک بود. پس از تایید پایایی، پرسش نامهها توزیع شدند. پرسشنامه اساتید به صورت حضوری توزیع شد و فارغالتحصیلان با کمک دستیاران سال اول و نماینده ایشان و دانشجویان، با حضور در کلاس، در تکمیل پرسشنامه همکاری کردند. سپس، اطلاعات به دست آمده براساس اختصاص رتبه 1، به پاسخ خیلی کم تا رتبه 5 به پاسخ خیلی زیاد در SPSS با ویرایش 5/11 وارد شده و اطلاعات به صورت توصیفی گزارشدهی شد. سوالات مشابه بین گروهها با کمک آزمون کروسکال والیس مقایسه شد (05/0=α).یافتهها از بین 65 پرسشنامه توزیع شده به صورت حضوری برای اساتید 48 نفر از اساتید، پرسش نامه را تکمیل کردند (74%). به کل دانشجویان سال ششم هم که در حال گذراندن واحد پایاننامه بودند (55 نفر)، پرسشنامه داده شد، که 40 نفر از آنها پرسشنامه را تکمیل کردند (73%) از مجموع 60 پرسشنامه توزیع شده در میان فارغالتحصیلان، 50 نفر از آنها پرسشنامه را تکمیل کردند (83%).یافته های پژوهش نشان داد که میزان تاثیر پایاننامه در افزایش مهارتهای حرفهای از نظر هر دو گروه دانشجویان (64/0±7/2) و فارغالتحصیلان (8/0±28/2) متوسط بود و نظر این دو گروه با یکدیگر تفاوت معنیداری نداشت (893/0P=). اگرچه میانگین نمره دانشجویان در تاثیر پایاننامه در افزایش دانش حرفهای (84/0±43/3) بالاتر از نمره نظر فارغالتحصیلان بود (05/1±76/2)، ولی این تفاوت معنیدار نبود (105/0P=). اساتید میزان تاثیر پایاننامه در تولید علم پایه را متوسط (09/1±72/2) و تاثیر آن در فعالیتهای منجر به تولید را نیز متوسط ارزیابی کردند (52/0±24/2). میزان تاثیر پایاننامه در آموزش روشهای تحقیق از نظر دانشجویان (78/0±75/3) و فارغالتحصیلان (61/0±34/3) زیاد تخمین زده شد و این دو گروه تفاوت معنیداری از این نظر با یکدیگر نداشتند (33/0P=). هر دو گروه فارغالتحصیلان (56/0±98/2) و اساتید (15/1±86/2) معتقد بودند انتخاب موضوع پایاننامه به صورت متوسط براساس نیازهای جامعه انتخاب می شود و نظرشان با یکدیگر تفاوت معنیدار نداشت (52/0P=). با این وجود از نظر اساتید (33/0±24/3)، میزان کاربردی شدن نتایج پایاننامه در جامعه بیشتر از نظر فارغالتحصیلان (92/0±18/2) بود و این تفاوت معنیدار بود (03/0P=). میزان استفاده از پایاننامههای موجود در کتابخانه توسط فارغالتحصیلان کم (74/0±88/1) و توسط اساتید متوسط بود (96/0±27/2) ولی این تفاوت معنیدار نبود (11/0P=). فارغالتحصیلان معتقد بودند کار بالینی ایشان تاثیر زیادی بر کیفیت پایاننامه ایشان گذاشته است (65/0±89/3). علاوه بر این دانشجویان، میزان آشنایی اساتید خود با روش تحقیق را متوسط ارزیابی کردند (42/0±2/3). همچنین به صورت متوسط از مطالب پایان نامههای دیگر در نگارش پایاننامه خود استفاده کردند (92/0±06/3). درخصوص میزان تاثیر انجام یک پروژه تحقیقاتی مشترک توسط دانشجویان در سالهای آغازین تحصیل بر کیفیت پایاننامه، فارغالتحصیلان این اثر را بسیار زیاد (35/0±2/4) و دانشجویان (8/0±93/3) و اساتید (96/0±363/) نیز زیاد ارزیابی کردند، ولی تفاوت معنیداری بین این نظرات وجود نداشت (31/0P=). اما درخصوص توافق با اختیاری کردن واحد پایاننامه، فارغالتحصیلان (66/0±7/3) و دانشجویان (8/0±6/3) به میزان زیاد با این امر موافق بودند ولی اساتید میزان موافقتشان متوسط بود (63/0±7/2) و این تفاوت با هر دو گروه دانشجویان و فارغالتحصیلان معنیدار بود (01/0P=). در مورد اهمیت گذراندن واحدی برای آشنایی با اهداف پایاننامه نیز فارغالتحصیلان به میزان بسیار زیاد (41/0±08/4) و دانشجویان (93/0±82/3) و اساتید (8/0±28/3) زیاد با این امر موافق بودند و این تفاوت معنیدار نبود (13/0P=). همچنین فارغالتحصیلان میزان همکاری سازمانهای مرتبط با فعالیت پایان نامه را متوسط (81/0±31/2) ارزیابی کردند (جدول 1). در مورد این که کدام قسمت از فعالیتهای مربوط به پایاننامه زمان بیشتری از اساتید صرف میکند،31% از اساتید بیان کردند که برای انجام مراحل تحقیق پایان نامه، وقت بیشتری صرف میکنند. همچنین 27% از آنها تنظیم پروپروزال را مرحله وقتگیری میدانستند و تحریر پایاننامه و انتخاب موضوع را به ترتیب 6 و 4 درصد از اساتید وقتگیرتر میدانستند، 31% پاسخها نامشخص بود (پاسخ نداده بودند یا این که به چند گزینه اشاره کردند). در پاسخ به مقدار زمان متوسط که صرف یک پایاننامه عمومی می شود، حدود 35% از اساتید بیان کردند که این زمان مشخص نیست و بستگی به نوع تحقیق دارد. 21% از افراد این زمان را 50 تا 100 ساعت، 19% از آنها 100 تا 200 ساعت و 17% از آنها بین 10 تا 50 ساعت و تنها 2% از اساتید این زمان را کمتر از 10 ساعت گزارش کردند، 6% از افراد هم پاسخ نامشخص داشتند. 42% از فارغالتحصیلان مقدار وقت صرف شده را بین 100 تا 200 ساعت، 38% بیش از 200 ساعت و 18% از آنها این زمان را کمتر از 100 ساعت بیان کردند، 2% از نتایج نامشخص بود. در رابطه با این که واحد پایاننامه بهتر است از چه سالی شروع شود، 65% از اساتید سال چهارم را سال مناسبی برای شروع واحد پایاننامه دانستند، 21% از اساتید سال پنجم و تنها 15% از آنها سال سوم را مناسب دانستند. 50% از فارغالتحصیلان سال چهارم را سال مناسبی برای شروع پایاننامه میدانستند، 30% سال پنجم و 20% سال سوم را انتخاب کردند. در رابطه با مقدار مطالعه علمی برای انتخاب موضوع پایاننامه، حدود 54% از فارغالتحصیلان مقدار مطالعه علمی برای انتخاب موضوع پایاننامه شان را کمتر از 10 ساعت، 26% آنها بیش از 17 ساعت و 20% آنها این زمان را بین 10 تا 17 ساعت بیان کردند. در مورد مقدار هزینه صرف شده برای گذراندن واحد پایاننامه، 58% از فارغالتحصیلان این مقدار را بین 200 هزار تا 2 میلیون تومان بیان کردند، 36% از آنها کمتر از 200 هزار تومان و تنها 6% از افراد آن را بیش از 2 میلیون تومان گزارش کردند. جدول 1 : درصد فراوانی پاسخها و میانگین و انحراف معیار نمره به دست آمده برای نظر پاسخ دهندگان
01/0P= + و 03/0P= *
بحث واحد پایاننامه با توجه به زمان و هزینه قابل توجه صرف شده برای آن؛ میتواند با برنامهریزی و مدیریت مناسب، بازدهی مناسبی در پژوهش کشور داشته باشد. ارزیابی این مورد از دیدگاه افراد مختلف درگیر در فرایند میتواند برای استفاده در برنامهریزیهای منجر به ارتقا، بسیار موثر باشد. نتایج این بررسی که از دیدگاه دانشجویان؛ فارغالتحصیلان و اساتید بود نشانگر نیاز به بازبینی و برنامهریزی برای ارتقا این واحد میباشد. در این مطالعه نشان داده شد که فارغالتحصیلان میزان آشنایی اساتید خود با روش تحقیق را متوسط ارزیابی کردند (42/0±2/3) از طرفی دانشجویان، فارغالتحصیلان و اساتید در گذراندن واحد آموزشی برای آشنایی با اهداف پایاننامه با یکدیگر موافق بودند. به نظر میرسد به منظور افزایش دانش اساتید و دانشجویان در مورد اصول تحقیق، برگزاری کارگاههای روش تحقیق و پروپوزال نویسی و تاسیس کمیته پژوهشی دانشجویان قبل از گذراندن این واحد درسی مفید باشد(16و15) این مورد میتواند به صورت ارائه واحدی قبل از پایاننامه برای آشنایی با اهداف آن و آماده نمودن دانشجویان برای همسویی با اهداف این واحد باشد. در مطالعهای دیگر بیان شده که آموزش اساتید در زمینه مهارتهای راهنمایی دانشجویان، تشویق دانشجویان به گذراندن کارگاه آموزشی روش تحقیق و تامین بودجه و امکانات، از جمله اقداماتی است که میتواند در بهبود دیدگاه دانشجویان و نیز افزایش کیفیت ارایه واحد پایاننامه ثمربخش باشد. در این مطالعه 66% دانشجویان با ارائه واحدی تحت عنوان اصول کلی نگارش و تدوین رساله دانشجویی موافق یا خیلی موافق بودند.(17) بـراساس مـطالعه حاضـر، مـیزان تاثیر پایاننـامه در آموزش روشهای تحقیق از نظر دانشجویان و فارغالتحصیلان زیاد تخمین زده شد و این دو گروه تفاوت معنیداری از این نظر با یکدیگر نداشتند. یافتههای ما با توجه به مطالعات قبلی انجام شده(18و5) مهمترین فایده و هدف پایاننامه را آموزش روش تحقیق میداند. این یافتهها ضرورت برنامهریزی برای استفاده از این قابلیت به دست آمده را نشان میدهد. از نظر اساتید (33/0±24/3) میزان کاربردی شدن نتایج پایاننامه در جامعه بیشتر از نظر فارغالتحصیلان (92/0±18/2) بود و این تفاوت معنیدار بود (03/0P=). همچنین اساتید میزان تاثیرگذاری واحد پایاننامه را در ایجاد روش یا فعالیت تولیدی و تولید علم پایه متوسط دانستند. به نظر میرسد اساتید دیدگاه گستردهتری در این خصوص داشته و احتمالاً به علت عدم توجیه کامل دانشجو در فرایند انجام پایاننامه، دانشجویان کاربردی از این واحد احساس نکرده و آن را فاقد فایده لازم برای جامعه میبینند. در صورتی که کاربرد این واحد در جامعه به صورت مناسب نباشد، با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی قراردادن واحد پایاننامه، تولید علم و استفاده آن در جامعه بیان شده است، و زمان و هزینه بالایی را به سیستم آموزشی تحمیل میکند، توجه جدی مسئولین و برنامهریزان را میطلبد. استفاده از سازمانهای بینابینی برای ارتباط مناسب با صنعت کشور، میتواند یکی از راهکارهای مناسب برای کاربردی کردن نتایج پایاننامهها درکشور و ارائه موضوعات متناسب با نیاز کشور به دانشگاهها باشد.(19) در مطالعه حاضر، درخصوص میزان تاثیر انجام یک پروژه تحقیقاتی مشترک توسط دانشجویان در سالهای آغازین تحصیل، بر کیفیت پایاننامه، فارغالتحصیلان این اثر را بسیار زیاد و دانشجویان و اساتید نیز زیاد ارزیابی کردند، و تفاوت معنیداری بین این نظرات وجود نداشت. در مطالعهای بیان شده است که ایجاد یک پروژه تحقیقاتی در سال چهارم، باعث افزایش مهارتهای پژوهشی شده و میتواند جایگزین مفید و مناسبی برای پایاننامههای اجباری باشد.(20) درخصوص توافق با اختیاری کردن واحد پایاننامه، فارغالتحصیلان و دانشجویان به میزان زیاد با این امر موافق بودند ولی اساتید میزان موافقتشان متوسط بود و این تفاوت با هر دو گروه دانشجویان و فارغالتحصیلان معنیدار بود (01/0P=). که این امر میتواند نشاندهنده ناخرسندی دانشجویان از پایاننامه باشد. تفاوت نظر اساتید با دانشجویان و فارغالتحصیلان در این زمینه میتواند مربوط نحوه نگرش و برداشت متفاوت از ضرورت واحد پایاننامه در هر گروه باشد. فشار سیستم برای تولید مقاله توسط اساتید، آنها را ناگزیر به استفاده از دانشجویان در جهت افزایش تعداد مقالات با استفاده از پایاننامههای زودبازده و سهلالوصول میکند که امکان چاپ هم داشته باشند. در حالی که دانشجویان تمایل بیشتری برای گذراندن این واحد و فارغالتحصیل شدن دارند. در مورد اختیاری کردن واحد پایاننامه، پیشنهاداتی درخصوص اختیاری نمودن واحد پایاننامه نیز مطرح شده است.(21) همین طور بیان شده است که گذراندن این گونه دروس برای فارغالتحصیلانی ضرورت دارد که پس از فراغت از تحصیل به کارهای دانشگاهی و تحقیقاتی میپردازند.(18) گذراندن پایاننامه به عنوان جزیی از آموزش پزشکی، تاریخچهای طولانی ندارد و در کشورهای مختلف از جنبه یک وظیفه آموزشی برای دانشجو، شرایط یکسان نیست. برای مثال در انگلستان گذراندن پایاننامه برای پزشک عمومی اجباری نیست و در صورت گذراندن آن مدرک دکترای حرفهای پزشکی به فرد اعطا می شود.(8) در استرالیا نیز گذراندن دوره تحقیقی اجباری نیست.(9) در آمریکا وضعیت ناهمگون است ولی گذراندن پایاننامه در اکثر دانشکدهها اجباری نیست.(10) در کشور آلمان، همانند ایران و برخلاف سایر کشورهای اروپایی، برای اخذ درجه دکتری در طب، انجام یک کار پژوهشی در قالب پایاننامه، اجباری است. هرچند اکثر دانشجویان و اعضای هیئت علمی، پژوهش را چه در زمینه علوم پایه و چه در پزشکی بالینی در آمادهسازی دانشجو برای طبابت مفید میدانند، ولی تعداد مقالات چاپ شده در مجلات پزشکی، با توجه به جمعیت و تعداد دانشجویان پزشکی، در مقایسه با کشورهای کوچکی مانند سوئد، دانمارک، فنلاند و هلند که در آن کشورها انجام پایاننامه اختیاری است، کمتر است.(22) در تحقیق ما، فارغالتحصیلان به صورت متوسط از مطالب پایاننامههای دیگر در نگارش پایاننامه خود استفاده کردند. در مطالعه نخعی، کپی گرفتن برخی مطالب پایاننامه از سایر منابع، حدود 58% بیان شد. بنابراین اگر این یافتهها به کل کشور قابل تعمیم باشد میتوان آن را به عنوان مشکل اخلاقی و البته پژوهشی تلقی نمود، نتایج این مطالعه ما را به سمت پژوهشها و نیز تعمق بیشتر پیرامون گذراندن اجباری پایاننامه و راههای جایگزین آن جلب مینماید.(23) از آن جائی که در مورد پایاننامههای پژوهشی و تحقیقاتی هزینه و وقت بسیاری صرف میشود، بایستی از نتایج و پیشنهادات ارائه شده در این زمینه استفاده بهینه شود. با توجه به نتایج مطالعه حاضر، میزان استفاده از پایاننامههای موجود در کتابخانه توسط فارغالتحصیلان، کم (74/0±88/1) و توسط اساتید، متوسط بود (96/0±27/2) ولی این تفاوت معنیدار نبود. بهتر است اساتید هر گروه آموزشی بعد از تدریس هر موضوع، دانشجویان را ترغیب به تحقیق در پایاننامههای دارای همان موضوع مشابه کنند یا این که بعد از اتمام تدریس در پایان کلاس چند مورد از کارهای تحقیقاتی مشابه صورت گرفته در دانشکده را بیان کنند. بنابراین اگرچه انجام دادن پژوهش در دوره پزشکی عمومی و آشنا نمودن اجباری دانشجو با روشها و فرایند تحقیق در ظاهر کاری بسیار جذاب و موثر به نظر میرسد، لیکن موفقیت آن کاملاً وابسته به کیفیت منابع علمی، همکاری سازمانی، دسترسی به اساتید راهنمای مجرب و راهنمایی و روند اجرایی مناسب است. به نظر میرسد بیشترین تاثیر در بهبود این روند با بازبینی قوانین، ایجاد تشکیلات سازمانی حمایتکننده به صورت فعال و جدی و مدیریت هدفمند موضوعات و فعالیتها در این واحد، ایجاد خواهد شد. نتیجه گیری و پیشنهادات با توجه به صرف زمان، هزینه و توان ارزشمندترین نیروهای جامعه به مدت طولانی در انجام واحد پایان نامه و عدم بازدهی کافی و متناسب با این هزینه، به نظر میرسد تجدیدنظر و بازاندیشی در مورد مدیریت کلان این واحد ضروری است. تشکر و قدردانی این مقاله حاصل حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از پایاننامه دانشجویی به شماره 2241 میباشد که بدینوسیله تقدیر و تشکر میگردد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,114 |