بررسی تأثیر آموزش حل مسئله تعدیل شده با رویکرد خانواده محور ، بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 8، دوره 55، شماره 1، فروردین 1391، صفحه 52-59 اصل مقاله (207.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2012.5309 | ||
نویسندگان | ||
رحیم حبیبی* 1؛ امیر رضا صالح مقدم2؛ علی طلایی3؛ سعید ابراهیم زاده4؛ حسین کریمی مونقی5 | ||
1دانشجوی کارشناس ی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت پرستاری، مربی ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشیار روانپزشکی ، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد، ایران | ||
4کارشناس ارشد آمار زیستی، مربی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
5استادیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه جهان در کنار بحران تهدید بمب اتمی، بحران نابودی محیط زیست، بحران فقر جامعه، شاهد بحران اعتیاد نیز میباشد. یکی از مشکلات شایع در اکثر مددجویان معتاد کاهش عزت نفس است . عزت نفس انعطافپذیری در مقابل تغییرات را افزایش داده و نگرشهای مثبت در جهت پیشرفت احساس خودکفایی را تقویت میکند. پژوهشهای پیرامون مسئله اعتیاد و ارائه راهکارهای درمانی غیر دارویی اعتیاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش حل مسئله خانواده محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر است . روشکار این پژوهش یک مطالعه مورد شاهدی تجربی دو گروهه است که در سال 1389 در کلینیک مهر مشهد انجام شده است. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت،60 مددجوی وابسته به مواد مخدر در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل به صورت تخصیص تصادفی تقسیم شدند. تمامی واحدهای پژوهش فرمها و پرسشنامه عزت نفس را قبل از مداخله تکمیل نموده برای گروه آزمون به مدت دو ماه، 8 جلسه 45 دقیقهای جلسات حل مسأله خانواده محور برگزار گردید. سپس هر دو گروه پرسشنامه عزت نفس را تکمیل نمودند . تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss و آزمون های دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی استفاده شد . نتایج مداخله در گروه آزمون منجر به افزایش معنیداری (p= /0 0001 ،) به میزان 5/4 برابر افزایش در نمره عزت نفس نسبت به گروه کنترل گردید . نتیجهگیری بکارگیری روش آموزشی حل مسئله با رویکرد خانواده محور میتواند جهت بهبود و تکمیل فرآیند درمانی ترک اعتیاد مددجویان به عنوان یک روش غیر دارویی مفید و مؤثر باشد | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حل مسئله تعدیل شده؛ خانواده محور؛ عزت نفس؛ مددجویان وابسته به مواد | ||
مراجع | ||
1- Chyrylv S. Drug addiction family relationships in the mirror. Pyr morady Saeed translation, Tehran:Publication
Hammam; 2008.p.15.
2- Momtazi S. Family and drug addiction. 3th ed. Home: Publications Mahdis; 2005.p.115-153.
3- Myrashtyan E. Sociology of addiction in Iran today. Tehran: Publication mohajer; 2006 PP: 86-32. [In Persian]
4-Department of Health and Human Services National Institutes of Health, National Institute on Drug
Abuse; NIDA 2011.p.1-28.
5- Maslow AH. Self Actualization and Beyoud in G.F.T. challenges of Humanistic psychology. New York: Mc Graw
press; 2000.
6- Cooper Smith S. Index Self Esteem Dadsetan. Paryrokh Translation; 1994.p.534.
7- Salehi Fedrady J. Effects of multiple roles and the satisfaction of the amount of Self Esteem and Emotional stress in
female teachers. Psychology Masters thesis Tarbiat Modarres University;1994.
8- Sarkhosh Sa'dollah. Life skills and prevention of social pathologies. Hamadan:Publications kereshme;2005.
9- Fyps W, Kasmyr L. Medical Surgical Nursing (stress and stress management), and translated Namavar Hamid
Moghadam Laden. Tehran: Chehr Publishing; 1994.
10- Haghighy J, Moussavian M. The effect of education on mental health life skills and self esteem first year of high
school students. J Education Psychol 2006; 1:78-61.
11- Aqajani M. Effects of life skills education on adolescent mental health and locus of control. General Psychology
Master thesis Al-Zahra University; 2002.
12- Verdi M. Effect of assertiveness training on assertiveness, self esteem and responsibility first year of high school
students education a Ahwaz area. Education Res Council Khozestan province; 2004.
13- Noghany F, Monjamed Z, Hayati N, Ghodrati V. Comparison of self-esteem of male and female patients with
cancer. J Nurs Midwifery Tehran Univ Med Sci (Life) 2006; 2:41-31.
14- Modanlo F, Haghani H, Jafarpour M. The Connection For Selfesteem and Control Source In Villain Teenagers. J
Gorgan Univ Med Sci 2001; 7:41-45.
15- Hares Abadi M. The effect of family-centered empowerment on the quality of life in patients with nultiple sclerosis.
A Thesis Presented for The Master Of Science Degree in Nursing (Community Health Nursing). Nursing and Midwife
College in Mashhad University of Medical of Science.2009.p.1-65. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,400 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,404 |