مقایسه اثربخشی تأثیر طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر سبکهای هویت در دختران نوجوان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
دوره 64، شماره 6، بهمن و اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2021.57548.3350 | ||
نویسندگان | ||
وجیهه ابوئی مهریزی1؛ عبدالله شفیع آبادی* 2؛ آناهیتا خدابخشی کولایی3؛ جواد خلعتبری4 | ||
1گروه مشاوره ، دانشکده علوم انسانی واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد تمام، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران. | ||
4دانشیار روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، مازندران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر سبکهای هویت و تحمل آشفتگی دختران نوجوان بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه همراه با مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری در این پژوهش، شامل کلیه دختران نوجوان مشغول به تحصیل در مدارس غیردولتی متوسطه دوره دوم در سال تحصیلی 1399-1398 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 45 نفر از دختران نوجوان در سه گروه طرحواره درمانی به شیوه گروهی (15 نفر)، درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. گروههای آزمایش تحت طرحواره درمانی به شیوه گروهی (12 جلسه 90 دقیقهای) پذیرش و تعهد به شیوه گروهی (12 جلسه 90 دقیقهای) قرار گرفتند. گروه گواه در طی این مدت هیچگونه مداخله خاصی را دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. از سیاهه سبکهای هویت به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی) انجام پذیرفت. نتایج: یافتهها حاکی از آن بود که هر دو روش درمانی میتوانند سبکهای هویت دختران نوجوان را افزایش دهند، اما طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر سبکهای هویت دارای تأثیر بیشتری بود و نتایج دوره پیگیری نیز ماندگار بوده است (05/0>P). | ||
کلیدواژهها | ||
طرحواره درمانی؛ پذیرش و تعهد؛ سبکهای هویت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 |