رابطه ادراک از محیط یادگیری و انگیزه پیشرفت با تاب آوری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 34، دوره 67، شماره 3، مرداد و شهریور 1403 اصل مقاله (3.61 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2024.26366 | ||
نویسندگان | ||
لاله دسترنج رودسری1؛ مرتضی ترخان* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، گروه روانشناسی ، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران. | ||
2دانشیار ،گروه روانشناسى ، دانشگاه پیام نور ، ص. پ. ٤٦٩٧-١٩٣٩٥ ، تهران ، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین ادراک از محیط یادگیری و انگیزه پیشرفت با تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه بوده است. روش کار: روش تحقیق این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. روش جمعآوری دادهها بدین صورت بود که از بین دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان رامسر به طور تصادفی ساده 160 نفر انتخاب شدند و پرسشنامههای ادراک از محیط یادگیری، انگیزه پیشرفت و تابآوری تحصیلی را تکمیل نمودند. دادهها از طریق شاخصهای توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: ضریب همبستگی پیرسون (r= 0/515 ) در سطح معناداری 001/0 نشان داد بین انگیزش پیشرفت با تابآوری تحصیلی دانشآموزان رابطه معنادار مثبت وجود دارد اما بین ادراک از محیط یادگیری و تابآوری تحصیلی رابطه معناداری یافت نشده است. به عبارتی دانشآموزان هرچه از انگیزه پیشرفت بالاتری برخوردار باشند از تابآوری تحصیلی بالاتری برخوردارند ولی ادراک محیط نقش در تاب آوری تحصیلی دانش آموزان ندارد. نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که برای افزایش تاب آوری تحصیلی دانش آموزان به ارتقاء انگیزه پیشرفت در آنها باید توجه نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری تحصیلی؛ ادراک از محیط یادگیری؛ انگیزه پیشرفت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |