بررسی دیدگاه اساتید در مورد کاربرد واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش دندان پزشکی: مطالعه پدیدارشناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 49، شماره 2، خرداد 1404، صفحه 184-197 اصل مقاله (649.95 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jmds.2025.26189 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نجمه سرافراز1؛ حسین ملایی فرد2؛ الهام شکیبا* 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار پریودانتیکس، گروه پریودانتیکس ، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه: واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، شبیهسازی مصنوعی کامپیوتری از یک محیط واقعی است. هدف این مطالعه، بررسی دیدگاه و تجربه اساتید در مورد کاربرد واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش دندانپزشکی بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر، به صورت کیفی و به روش پدیدارشناسی در سال 1403 انجام شد. با 12 نفر از اساتید دانشکده دندانپزشکی رفسنجان مصاحبه انجام شد و از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. پس از کسب اطمینان از اشباع، انجام مصاحبهها متوقف شد. برای تعیین دقت و اعتبار دادهها، پژوهشگر پس از کدگذاری دادهها، از شیوه متداول تعیین روایی کیفی، بررسی توسط مشارکت کننده استفاده نمود. جهت فرایند تحلیل در مراحل اول و دوم از نرم افزار MAXQDA نسخه 10 استفاده شد. یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل مصاحبههای انجام گرفته، 5 طبقه اصلی و چهارده طبقه فرعی شناسایی گردید. 1)ارتقای کیفیت آموزش: آموزش همه جانبه،آموزش عدالت محور و ارائه خدمات نوین. 2)متناسب سازی آموزش با نیازها: ابزار آموزشی و تربیت نیروی انسانی کارآمد، 3)بسترسازی آموزشی: برنامهریزی کلاسیک،تدریس فناورانه و مدیریت هوشمند، 4)نادیده گرفتن نیازهای آموزشی آینده: موانع انگیزشی، موانع زیرساختی و عدم درک شرایط واقعی. 5)توانمندسازی یادگیرندگان: افزایش مهارت، ارتقای سطح یادگیری و یادگیری ماندگار بودند. نتیجه گیری: تجارب اساتید از کاربرد واقعیت افزوده و مجازی بیانگر ارتقای کیفیت آموزش، تناسب آموزش با نیازهای جامعه و توانمندسازی یادگیرندگان میباشد. برای استفاده بهتر از این دو فناوری، بسترسازی آموزشی و مدیریت هوشمند لازم است. این دو فناوری با موانعی روبرو هستند که برنامهریزی موجب کم شدن این موانع میشود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واقعیت افزوده؛ آموزش دندانپزشکی؛ پدیدارشناسی؛ واقعیت مجازی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه
مواد و روشها
یافتهها
جدول1. مشخصات جمعیتشناسی افراد شرکتکننده در مطالعه
مضمونهای استخراج شده از متن مصاحبهها، به عنوان گویه در جدول 2 ارائه شده است. کدهای حاصل از این مرحله، پس از بررسی و مقایسه در 5 مضمون اصلی و 14 طبقه فرعی جا گرفتند.
جدول 2. طبقات، زیر طبقات و کدهای اولیه استخراج شده از مصاحبهها
بحث
نتیجه گیری
تشکر و قدرانی
تضاد منافع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 108 |