مقایسه سرسختی، عقدههای حقارت، سبکهای مقابلهای و انگیزه پیشرفت بین کودکان کار و عادی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 27، دوره 63، ویژه (روانشناسی)، خرداد و تیر 1399 اصل مقاله (612.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.25703 | ||
نویسندگان | ||
مریم رضی1؛ حسین اخلاقی کوهپایی2؛ افشین صلاحیان2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه هدف این پژوهش مقایسه سرسختی، عقدههای حقارت، سبکهای مقابلهای و انگیزه پیشرفت بین کودکان کار و عادی بود. روش کار این تحقیق از جهت هدف، کاربردی است و از طرح پژوهش از نوع علی-مقایسهای است. جامعه تحقیق حاضر تمام کودکان کار و عادی شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 100 در گروه کودکان عادی و 100 نفر گروه کودکان کار قرار گرفتند. بدین ترتیب پرسشنامههای پژوهش که شامل سرسختی، کهتری، سبکهای مقابلهای و انگیزه پیشرفت هرمنس بود در بین هر دو گروه پخش و اطلاعات لازم برای تحلیل مورد جمعآوری قرار گرفت. نتایج نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین سرسختی، عقدههای حقارت و سبکهای مقابلهای بین کودکان کار و کودکان عادی تفاوت وجود دارد؛ آزمون تعقیبی بن فرونی نشان داد که عقدههای حقارت و سبک مقابلهای هیجان مدار کودکان کار بطور معنی داری بیشتر از کودکان عادی است(0.01 p≤) و سرسختی و سبک مقابلهای مساله مدار گروه کودکان عادی بیشتر از گروه کودکان کار بود(0.01 p≤) اما بین کودکان کار و کودکان عادی در انگیزه پیشرفت تفاوت معنی داری دیده نشد. نتیجه گیری با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود که برنامههای آموزشی و حمایتی برای کودکان کار طراحی شود که بر تقویت سرسختی و مهارتهای مقابلهای مسألهمدار تمرکز داشته باشد. همچنین، ایجاد فضایی برای ارتقاء اعتماد به نفس و کاهش عقدههای حقارت در این کودکان میتواند به بهبود سلامت روان و اجتماعی آنها کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرسختی؛ عقدههای حقارت؛ سبکهای مقابلهای؛ انگیزه پیشرفت و کودکان کار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |