مقایسه سازگاری اجتماعی، پذیرش اجتماعی و بلوغ عاطفی دانش آموزان بیش فعال و دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 16، دوره 67، شماره 3، مرداد و شهریور 1403، صفحه 1006-1018 اصل مقاله (5.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2024.25681 | ||
نویسندگان | ||
سمر رنجبر بنکی1؛ الهه صادقی* 2؛ مرتضی ترخان3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، گروه روانشناسی ، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران. | ||
2استادیار ، گروه روانشناسی ، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.(نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار ،گروه روانشناسى ، دانشگاه پیام نور ، ص. پ. ٤٦٩٧-١٩٣٩٥ ، تهران ، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: این پژوهش با تعیین تفاوت سازگاری اجتماعی، پذیرش اجتماعی و بلوغ عاطفی دانش آموزان بیش فعال و دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری شهرستان تنکابن انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تنکابن مبتلا به بیش فعالی و ناتوانی های یادگیری در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه پژوهش حاضر برای هر گروه (گروه دانش آموزان بیش فعال و گروه دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری) 50 نفر در نظر گرفته شد که نمونه های پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای مقایسه تفاوت میانگین متغیرهای پژوهش در 2 گروه از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد نمرات سازگاری اجتماعی، پذیرش اجتماعی و بلوغ عاطفی در دانش آموزان بیش فعال و دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری تفاوت معناداری با یکدیگر دارد. نتیجهگیری: طبق نتایج به دست آمده دانش آموزان بیش فعال از سازگاری اجتماعی، پذیرش اجتماعی و بلوغ عاطفی بالاتری نسبت به دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری برخوردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
سازگاری اجتماعی؛ پذیرش اجتماعی؛ بلوغ عاطفی؛ بیش فعالی؛ ناتوانی های یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192 |