اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر انعطافپذیری، آگاهی از مسئولیت خویشتن، تعهد حرفهای و تنظیم هیجانی دانشجویان دندان پزشکی اراک در ارتباط با بیماران | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
دوره 64، شماره 6، بهمن و اسفند 1400 اصل مقاله (6.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2021.55534.3228 | ||
نویسندگان | ||
عطیه حاتمی1؛ خسرو رمضانی* 2؛ علی رضا ماردپور2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: مهارت برقراری ارتباط موثر یکی از مهم ترین پیشبینی کننده های سلامت روان بین فردی است، هدف پژوهش حاضر تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انعطافپذیری، آگاهی از مسئولیت خویشتن، تعهد حرفهای و تنظیم هیجانی دانشجویان دندان پزشکی اراک در ارتباط با بیماران بود. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی پیشآزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه دولتی علوم پزشکی اراک در سال 1398 که به روش نمونهگیری در دسترس 24 نفر انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انعطافپذیری شناختی 20 سوالی دنیس و وندروال (۲۰۱۰)، پرسشنامه 16 سوالی مسئولیتپذیری سالکوسکیس و همکاران (۲۰0۰)، پرسشنامه 15 سئوالی تعهد حرفهای کلایکمن و هنینگ (۲۰0۰) و پرسشنامه مدیریت هیجانی کروس و جان (2003) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل کواریانس چند متغیره و تحلیل کواریانس استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS-23 صورت پذیرفت. نتایج: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در سطح میانگین نمرات پس آزمون انعطاف پذیری و آگاهی از مسئولیت خویشتن و تنظیم هیجانی دانشجویان گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (=0/05⍺). در حالیکه در متغیر تعهد حرفهای تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت، آموزش مهارتهای ارتباطی بر انعطافپذیری، آگاهی از مسئولیت خویشتن و تنظیم هیجانی دانشجویان تاثیر داشته است. این در حالی است که بین میانگین نمرات پس آزمون تعهد حرفهای دانشجویان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت ارتباطی؛ تنظیم هیجانی؛ انعطافپذیری؛ مسئولیت خویشتن؛ دانشجویان دندان پزشکی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |