رابطه طرد اجتماعی و آسیب دیدگی های دوران کودکی با خطرپذیری نوجوانان دختر دوره دوم متوسطه | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 32، دوره 66، شماره 2، خرداد و تیر 1402 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2024.79571.4573 | ||
نویسندگان | ||
نرگس شاه عباس پور1؛ محمدعلی رحمانی* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی ، تنکابن ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی ، واحد تنکابن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تنکابن ، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه طرد اجتماعی و آسیب دیدگی های دوران کودکی با خطرپذیری نوجوانان دختر دوره دوم متوسطه انجام گرفت. روش تحقیق از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی دوم شهرستان تنکابن درسال تحصیلی ۱۴۰۱_ ۱۴۰۰ بود که از این تعداد 147 نفر به شیوه ی تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه های خطرپذیری (ایرانی زاده محمدی و احمد آبادی ، 1387)، فرم کوتاه پرسشنامه ترومای دوران کودکی(2003) و پرسشنامه طرد اجتماعی( هـوف و ورومـن ،۲۰۰۱) پاسخ دادند. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و رگرسیون چند گانه تجزیه و تحلیل شد. یافته های به دست آمده حاکی از آن بود که بین تمام مؤلفه های آسیب دیدگی دوران کودکی با خطرپذیری همبستگی مثبت و معنادار و از میان مؤلفه های طرد اجتماعی فقط همبستگی مشارکت اجتماعی و دسترسی به حقوق اجتماعی با خطرپذیری مثبت و معنادار بود. نتیجه پژوهش نشان داد متغیر آسیب دیدگی دوران کودکی و طرد اجتماعی قدرت پیش بینی خطر پذیری را دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
خطر پذیری؛ آسیب دیدگی های دوران کودکی؛ طرد اجتماعی؛ ترومای کودکی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |