مدلیابى رضایت تحصیلى از روى ششعاملى شخصیت هگزاکو و سبک زندگى با میانجىگرى انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 26، دوره 67، شماره 3، مرداد و شهریور 1403، صفحه 1125-1140 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2024.79618.4579 | ||
نویسندگان | ||
تانیا طاهری1؛ نسترن شریفی* 2؛ مالک میرهاشمی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.(نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش مدل ساختاری رضایت تحصیلى از روى ششعاملى شخصیت هگزاکو و سبک زندگى با میانجىگرى انگیزه پیشرفت در دانشجویان انجام گرفت. جامعه این مطالعه، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلى 1402-1401 بودند. بااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی 315 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان (ترکزاده و محترم، 1391)، پرسشنامه سبک زندگی (کرن و همکاران، 1993) و مقیاس 60 سوالی هگزاکو (اشتون و لی، 2009) میباشد. تجزیه و تحلیل داده ها با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد مدل رضایت تحصیلى از روى ششعاملى شخصیت هگزاکو و سبک زندگى با میانجىگرى انگیزه پیشرفت در دانشجویان از برازش مطلوبی برخوردار است. تأثیر ابعاد ویژگی شخصیت هگزاکو بر رضایت تحصیلی معنادار است (0005/0>P)؛ بطوریکه برای صداقتفروتنی 341/0=β، گشودگی به تجربه 426/0=β، وظیفهشناسی 513/0=β، برونگرایی 363/0=β، سازگاری 420/0=β، و برای هیجانپذیری 392/0-=β گزارش شد. سبک زندگی بر رضایت تحصیلی تأثیر دارد (412/0=β؛ 0005/0>P). همچنین، انگیزه پیشرفت بر رضایت تحصیلی تأثیر دارد (784/0=β؛ 0005/0>P). بهنظر میرسد بررسی میزان رضایت از تحصیل و انگیزش تحصیلی دانشجویان بتواند شاخصی برای بهبود عملکرد تحصیلی باشد. همچنین، بهنظر میرسد ارزشیابی روانی و شخصیتی متقاضیان ورود به دانشگاهها بتواند موجب انتخاب رشته تحصیلی متناسب شده و رضایت تحصیلی بالاتری را ایجاد کند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه پیشرفت؛ رضایت تحصیلى؛ سبک زندگى؛ شخصیت هگزاکو | ||
مراجع | ||
بدری گرگری، رحیم؛ مرادی، صمد و حسینپور، حامد (1390). تیپهای انگیزش یادگیری دانشجویان دانشگاه تبریز: مقایسه عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 6(21)، 42-19. بشرپور، سجاد؛ طاهری فرد، مینا و محمدی، گلاویژ (1398). ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی هگزاکو-24 سؤالی در دانشجویان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 9(36)، 89-65. بشیری، مژگان؛ علیزاده، حمید و کرمی، ابوالفضل (1386) بررسی ویژگی های روانسنجی و هنجاریابی پرسشنامه شیوه زندگی بر روی جوانان 18 تا 40 سال. تازه ها و پژوهش های مشاوره، 6(21)، 92-69. پاتر، پاتریشیاآن؛ پری، آنگریفین؛ استاکرت، پاتریشیا ای و هال، امی ام. (2021). اصول و مبانی پرستاری پاتر و پری: مراقبت در تمام طول زندگی. ترجمه اکرم قهرمانیان، فرزانه باقریه، منصور غفوری فرد، آزاد رحمانی، فاضل دهون و مصطفی قاسمپور (1401). تهران: جامعهنگر. ترکزاده، جعفر و محترم، معصومه (1393). اعتباریابی مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان. نامه آموزش عالی، 7(26)، 176-155. تمناییفر، محمدرضا، گندمی، زینب، (1390). رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. راهبردهای آموزش، 4(1)، 19-15. حیدریانی، لیلا؛ قدم پور، عزت اله و عباسی، محمد (1401). اثربخشی سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور بر ثبات قدم و امید تحصیلی دانشآموزان. اندیشه های نوین تربیتی، 18(3)، 67-53. خسروی، دیمن و عبداله پور، محمد آزاد (1400). پیش بینی رضایت تحصیلی از طریق ویژگیهای مثبت شخصیتی با میانجیگیری خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان دختر. پژوهش در نظامهای آموزشی، 15(52)، 87-73. ربانی، رسول و ربیعی، کامران (1390). ارزیابی انتخاب رشته و تأثیر آن بر رضایت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ۱۷(۲)، 120-99. رحمانی، روح اله (1394). بررسی تاثیر متقابل سبک زندگی بر رضایت از زندگی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهیدرجائی قزوین در سال تحصیلی 95-94. دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. رحیمی نژاد، عباس و مرتضایی، نسترن (1395). نقش گشودگی به تجربه در پیش بینی سبک های هویت و تعهد. روانشناسی تربیتی، 12(39)، 117-97. رضاپور میرصالح، یاسر؛ احمدی اردکانی، زهرا و شیری، محمدجواد (1397). اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز. مجله طب نظامی، 20(۵)، ۵۵۳-۵۴۶. زارع، سمیه؛ جاهد، سهیلا؛ موسوی، سیدیعقوب و عجمی بافرانی، بشیر (1396). ارزیابی میزان رضایت تحصیلی مهارتآموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس (چهارمین آزمون استخدامی آموزش و پرورش). آموزشپژوهی، 3(11)، 120-103. سانقی، عطیه و احمدی، خدابخش (1395). اثربخشی آموزش اهداف زندگی (مبتنی بر مدل سبک زندگی) بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 5(3)، 99-78. ستایشی اظهری، محمد و کیالی، میترا (1397). مقایسه رضایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در نیمرخهای مختلف انگیزشی دانشآموزان: تحلیل مبتنی بر شخص. آموزش و ارزشیابی، 11(41)، 98-83. ستایشی اظهری، محمد؛ سادات، سما و میرزاحسینی، حسن (1400). اعتباریابی مقیاس رضایت تحصیلی لنت در دانش آموزان ایرانی. رویش روان شناسی، 10(۳)، 46-35. سجادیان، سیدحامد (1402). نقش سبک زندگی تحصیلی در پیشبینی سازگاری و بهزیستی تحصیلی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی، 17(21)، 18-1. سعیدی، زهرا و فرحبخش، کیومرث (1395). رابطه کیفیت زندگی، سبک زندگی، عملکرد تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه اصفهان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(3)، 185-176. سوختانلو، مجتبی و بندری، ابوالمحمد (1396). تأثیر نگرش دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی از رشته تحصیلی بر رضایت آموزشی با واسطه گری انگیزه تحصیلی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، (42)، 58-42. سیف، علی اکبر (1400). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران. شکری، امید؛ کدیور، پروین؛ نقش، زهرا؛ غنایی، زیبا؛ دانشورپور، زهره و مولایی، محمد (1386). صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی. مطالعات روانشناختی، 3(3)، 48-25. شولتز، دوآن و شولتز، سیدنی آلن (2016). نظریه های شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی (1401). تهران: ویرایش. قلیپور، زهرا؛ مرعشی، سیدعلی؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ ارشدی، نسرین (1395). تاب آوری به عنوان میانجی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و شادکامی. روانشناسی تربیتی، 12(39)، 155-135. کریمیثانی، پرویز و سیدی، مریم (1394). بررسی رابطه بین سبک زندگی و خلاقیت با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان خوی در سال تحصیلی 93-92. زن و مطالعات خانواده، 8(27)، 180-161. نقیبی، فوزیه؛ گلمکانی، ناهید؛ اسماعیلی، حبیب اله و محرری، فاطمه (1392). بررسی ارتباط سبک زندگی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در دختران نوجوان دبیرستانهای شهرستان مشهد در سال تحصیلی 92-91. مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، 16(61)، 19-9. نورادی، میترا (1400). رابطه ویژگیهای شخصیتی با حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش، 3(2)، 127-99. نیکوکار، غلامحسین؛ خیری، علیرضا؛ تابان، محمد و صیدی، فریده (1393). تأثیر سبک زندگی اسلامی بر موفقیت تحصیلی. فصلنامه مدیریت اسلامی، 22(1)، 211-197.
Ashton, M. C., & Lee, K. (2009). The HEXACO–60: A short measure of the major dimensions of personality. Journal of personality assessment, 91(4), 340-345. Ashton, M. C., Lee, K., Perugini, M., Szarota, P., De Vries, R. E., Di Blas, L., ... & De Raad, B. (2004). A six-factor structure of personality-descriptive adjectives: solutions from psycholexical studies in seven languages. Journal of personality and social psychology, 86(2), 356. Fries, J., Kovacs, K., Zeilinger, E. L., & Pietschnig, J. (2022). Is There a “Gifted Personality”? Initial Evidence for Differences between MENSA and General Population Members in the HEXACO Personality Inventory. Journal of Intelligence, 10(4), 92. Hermans, H. J. (1970). A questionnaire measure of achievement motivation. Journal of applied psychology, 54(4), 353. Kanno, H., & Koeske, G. F. (2010). Msw Students'satisfaction with Their Field Placements: The Role of Preparedness and Supervision Quality. Journal of Social Work Education, 46(1), 23-38. Kern, R. M., Wheeler, M. S., & Curlette, W. L. (1993). Basic Adlerian Scales for Interpersonal Success-Adult Form (BASIS-A) interpretive manual. Highlands, NC: TRT Associates. Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. Lee, K., & Ashton, M. C. (2014). The dark triad, the big five, and the HEXACO model. Personality and Individual Differences, 67, 2-5. Lee, K., & Ashton, M. C. (2018). Psychometric properties of the HEXACO-100. Assessment, 25(5), 543-556. Lent, R. W., Lopez, F. G., Sheu, H. B., & Lopez Jr, A. M. (2011). Social cognitive predictors of the interests and choices of computing majors: Applicability to underrepresented students. Journal of Vocational Behavior, 78(2), 184-192. Mbuthia, M. S. (2022). PERSONALITY TRAITS AND GRIT AS PREDICTORS OF ACADEMIC ACHIEVEMENT OF FORM THREE STUDENTS IN PUBLIC SECONDARY SCHOOLS IN MURANG’A COUNTY, KENYA (Doctoral dissertation, KENYATTA UNIVERSITY). McCredie, M. N., & Kurtz, J. E. (2020). Prospective prediction of academic performance in college using self-and informant-rated personality traits. Journal of Research in personality, 85, 103911. Meyer, J., Jansen, T., Hübner, N., & Lüdtke, O. (2023). Disentangling the Association Between the Big Five Personality Traits and Student Achievement: Meta-Analytic Evidence on the Role of Domain Specificity and Achievement Measures. Educational Psychology Review, 35(1), 12. Ratelle, C. F., Guay, F., Vallerand, R. J., Larose, S., & Senécal, C. (2007). Autonomous, controlled, and amotivated types of academic motivation: A person-oriented analysis. Journal of educational psychology, 99(4), 734. Sobowale, K., Ham, S. A., Curlin, F. A., & Yoon, J. D. (2018). Personality traits are associated with academic achievement in medical school: a nationally representative study. Academic Psychiatry, 42, 338-345. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 476 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 503 |