بررسی برون ده پژوهشی پایان نامه های دوره ی تخصص پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 1، دوره 68، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1404، صفحه 1-10 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2023.69172.4106 | ||
نویسندگان | ||
مهسا خان زاده تنها1؛ شیرین طرازجمشیدی2؛ مریم عمادزاده* 3 | ||
1دانشجوی دستیاری تخصصی پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پزشکی، مشهد، ایران | ||
2دانشیار پاتولوژی، بخش آسیب شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشیار پزشکی اجتماعی، واحد توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان قائم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه یکی ازمهمترین شاخصهای پژوهشی و تولیدعلم در دانشگاههای جهان، مقالات منتشرشده از تحقیقات علمی میباشد. تحقیق حاضر به بررسی مقالات منتشرشده از پایاننامههای دوره تخصص پزشکی دانشگاه علومپزشکی مشهد پرداختهاست. روشکار پایاننامههای منتشرشده از سال 1389 تا سال 1393 در مقطع دستیاری تخصصی مورد بررسی قرارگرفت. از طرقی خروجی مقالات منتشر شده از سال 1389 تا سال 1397 به تفکیک پایگاههای استنادی حاصل شد. سپس میزان مقالات منتشرشده از پایاننامهها مشخص و اندکس ژورنال مورد نظر تعیینگردید. نتایج تعداد 467 پایاننامه از 829 پایان امه موجود(%56.3) منجر به انتشار مقاله شدهاند و همچنین تعداد 135 پایاننامه (%16.3) منجر به طرح در همایشها شدهاند. بطور میانگین زمان مورد نیاز از دفاع پایاننامه ها تا انتشار مقالات حدود 2 سال میباشد. دو پایگاه ISI و pubmed به ترتیب 29 و22 درصد از مقالات را به خود اختصاص دادهاند. از لحاظ بیشترین فراوانی مقالات منتشرشده در هررشته میتوان به رشته داخلی(۱۹% مقالات) و پس از آن اطفال(۱۲%) و جراحی(۸ % از کل مقالات) اشارهکرد. نتایج جستجو نشاندهنده آن است که تعداد 535 پایاننامه (64.5%) دارای اعتبار تخصیص یافته مشخص بوده که مجموع آن برای تمامی رشتهها حدود 14,101,738,980 ریال میباشد (بطور میانگین حدود 3 میلیون تومان برای چاپ هرمقاله). تتیجهگیری تنها نیمی از دانشجویان به انجام پژوهشهای بیشتر و ارائه مقاله از پایاننامهها در زمینه رشته تخصصی خود پرداختهاند. ترسیم اهمیت امر پژوهش و تحقیقات و نیاز دستیابی به یافتههای نوین پزشکی و همچنین ایجاد بستر لازم برای دانشجویان و توانمندسازیشان در امر نگارش مقاله میتواند به بالابردن انگیزه آنها کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
پایان نامه؛ دوره دستیاری؛ مقاله؛ پژوهش؛ پایگاه های استنادی مقالات | ||
مراجع | ||
1.Rashidi M, Ghojazadeh M, Vahedi L, Sadeghi Gh AM, Azami-Aghdash S. Challenges and strategies for the promotion of research in Tabriz University of Medical Sciences, Iran: The analysis of stakeholders’ views. J Anal Res Clin Med. 2015;3(4):206-18. 2.Malekzadeh R, Mokri A, Azarmina P. Medical science and research in Iran. 2001.
4.Atreya AR, Stefan M, Friderici JL, Kleppel R, Fitzgerald J, Rothberg MB. Characteristics of successful internal medicine resident research projects: predictors of journal publication versus abstract presentation. Academic Medicine. 2018;93(8):1182-8. 5.Nieminen P, Sipilä K, Takkinen H-M, Renko M, Risteli L. Medical theses as part of the scientific training in basic medical and dental education: experiences from Finland. BMC medical education. 2007;7(1):51. 6.Rezaeian M, Salem Z, Dehghan S, Saya AR. Critical appraisal of the submitted Theses by medical students of Rafsanjan Medical School during 1993-2003. Strides in development of Medical Education. 2015.
11.Khazaee M R, Karimi A, Heydari M B, Khazaei M. The Characteristics of General Medicine Thesis in Kermanshah University of Medical Sciences during Five Years Periods. 3. 2018; 6 (2) :7-12
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143 |