اثربخشی آموزش مدیریت هیجانی بر طرحوارههای ناکارآمد و جراتمندی نوجوانان دوره دوم متوسطه | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 20، دوره 66، شماره 2، خرداد و تیر 1402 اصل مقاله (735.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم سادات فاضل زاده دزفولی1؛ محمود زارع جمال آبادی* 2؛ محسن سعیدمنش3 | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر، یزد، ایران. | ||
2استادیار دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: دوره تحولی نوجوانی به شکل معمول با تغییراتی در شرایط روانی و هیجانی همراه است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت هیجانی بر طرحوارههای ناکارآمد و جراتمندی نوجوانان دوره دوم متوسطه انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر کاربردی از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را نوجوانان دوره متوسطه دوم مدرسه فاطمه الزهرا منطقه برخوار در شش ماه اول سال 1402 تشکیل دادند که تعداد آنان برابر با 325 نفر بود. جهت اجرای پژوهش حاضر تعداد 30 نوجوان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند (15 نوجوان در گروه آزمایش و 15 نوجوان در گروه گواه). نوجوانان حاضر در گروه آزمایش آموزش مدیریت هیجانی (8 جلسه) را طی 8 هفته دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه طرحوارههای ناکارآمد (ISQ) و پرسشنامه جراتمندی (AQ) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیری توسط نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد آموزش مدیریت هیجانی بر طرحوارههای ناکارآمد (0001/0>P) و جراتمندی (0001/0>P) نوجوانان دوره دوم متوسطه تاثیر داشته است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاضر، آموزش مدیریت هیجانی با بهرهگیری از فنونی همانند ارزیابی میزان آسیبپذیری هیجانی، آموزش مهارتهای بینفردی، تغییر ارزیابیهای شناختی و تغییر پیامدهای رفتاری و فیزیولوژیکی هیجان میتواند به عنوان روشی کارآمد در جهت کاهش طرحوارههای ناکارآمد و بهبود جراتمندی نوجوانان مورد استفاده قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مدیریت هیجانی؛ طرحوارههای ناکارآمد؛ جراتمندی؛ نوجوان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 354 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 234 |