بررسی نقش واسطهای انسجام عاطفه در رابطه بین تجربیات ناگوار کودکی و رفتارهای پرخاشگرانه بزرگسالی | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
دوره 26، شماره 5، مهر و آبان 1403، صفحه 291-297 اصل مقاله (236.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2024.76565.3101 | ||
نویسندگان | ||
Hashem Jebraeili* 1؛ Aida Sadafi2؛ Sahar Rafiee3 | ||
1Assistant professor, Ph.D. in health psychology, Department of Psychology, School of Social and Educational Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran. | ||
2M.A. in general psychology, School of Social and Educational Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran. | ||
3Social Development and Health Promotion Research Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran. | ||
چکیده | ||
مقدمه: با توجه به پیامدهای مخرب پرخاشگری برای فرد و جامعه و اهمیت شناسایی عوامل تأثیرگذار، پژوهش حاضر به بررسی نقش میانجی ادغام عاطفه در رابطه بین تجارب نامطلوب دوران کودکی (ACEs) و پرخاشگری پرداخت. مواد و روشها: در یک مطالعه مقطعی تحلیلی، 288 بزرگسال از جامعه عمومی ایران در سال 1391 انتخاب شدند که به فرم کوتاه پرسشنامه ترومای دوران کودکی، پرسشنامه رفتارهای پرخطر، تکانشی و خود تخریبی و پرسشنامه پاسخ دادند. فرم کوتاه فهرست ادغام تاثیر داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون z فیشر و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 و Mplus-8 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: بین مولفههای پرخاشگری و یکپارچگی عاطفه (از r= -0.36 تا r= -0.01، P<0.01) و همبستگی مثبت بین پرخاشگری و ACE (از r=0.29 تا r=0.48، P<0.01) همبستگی منفی وجود داشت. مدل پیشنهادی به خوبی با داده ها مطابقت دارد (RMSEA= 0.07، SRMR= 0.04، CFI= 0.95، TLI= 0.93). ACE ها پرخاشگری را هم به طور مستقیم (42/0β=، 01/0P<) و هم به طور غیرمستقیم از طریق کاهش یکپارچگی عاطفه (12/0β=، 01/0 P<) تحت تأثیر قرار دادند. همچنین 34 درصد از کل واریانس ادغام عاطفی و 32 درصد از کل واریانس پرخاشگری توسط مدل تبیین شد. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، تجارب نامطلوب دوران کودکی با کاهش ادغام عاطفی، پرخاشگری را به طور مستقیم و غیرمستقیم افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
پرخاشگری؛ ترومای دوران کودکی؛ تنظیم هیجان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 129 |