مقایسه کمی فعالیت های آموزشی و بالینی اساتید گروه جراحی عمومی دانشکده پزشکی مشهد | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 17، دوره 67، شماره 3، مرداد و شهریور 1403، صفحه 1019-1025 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2024.79683.4586 | ||
نویسندگان | ||
کیانوش یاورمنش1؛ علی اکبر حیدری2؛ فهیمه پورحاجی* 3 | ||
1دانشجوی دکترای حرفه ای، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، گناباد، ایران. | ||
2کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ، مشهد، ایران. | ||
3دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: یکی از راهکارهای اساسی، جهت تغییر نگرش اعضای هیات علمی گروه های آموزشی بالینی در زمینه توجه به اهمیت حوزه آموزش همچون پژوهش، سنجش کمی فعالیت ها و عملکرد های آموزشی آنها می باشد. به نظر می رسد بکارگیری نتایج حاصل از این بررسی می تواند در فرایند های ترفیع و ارتقاء و سایر فرایندهای لازم جهت ادامه همکاری اعضا هیات علمی با دانشگاه موثر باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه سنجش کمی فعالیت های آموزشی و بالینی اعضا هیات علمی دانشکده پزشکی مشهد انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی انجام شد. نمونه مورد پژوهش 32 نفر از اعضای هیات علمی گروه جراحی عمومی دانشکده پزشکی مشهد بودند که به شیوه سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه آنلاین سامانه ثبت فعالیت های اعضای هیات علمی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 20 و آزمون آماری ضریب توافق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. فاصله اطمینان 05/0در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان51/2±56 سال بود و 95درصد مرد و 5 درصد زن بودند. از بین هفت فعالیت مقایسه شده، سه فعالیت، بین برنامه ای که گروه در ابتدای سال تحصیلی برای اعضای هیات علمی پیش بینی کرده بود با فعالیت های انجام شده اعضای هیات علمی تفاوت معناداری وجود داشت. نتیجه گیری: ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و نظارت بر نحوه فعالیت آموزشی اعضای هیات علمی در گروه های آموزش بستری در جهت ارتقاء سطح کیفیت و کمیت آموزش است. | ||
کلیدواژهها | ||
سامانه ثبت فعالیت های علمی؛ اساتید؛ گروه جراحی عمومی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 541 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 465 |