اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر همجوشی شناختی و باورهای غیرمنطقی دانشآموزان دختر طلاق | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 51، دوره 65، شماره 4، مهر و آبان 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.65308.3835 | ||
نویسندگان | ||
مریم مبصر* 1؛ پروانه منصوری بیدکانی2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر همجوشی شناختی و باورهای غیرمنطقی دانشآموزان دختر طلاق انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر طلاق متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز دختر طلاق با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 دانشآموز). گروه آزمایش مداخله آموزش مهارتهای ذهنآگاهی را طی یک و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. در این بین در گروه آزمایش 2 نفر و در گروه گواه گواه نیز 3 نفر ریزش داشتند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه همجوشی شناختی (گیلاندرز و همکاران، 2010) و پرسشنامه باورهای غیرمنطقی (جونز، 1969) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری 23SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر همجوشی شناختی و باورهای غیرمنطقی دانشآموزان دختر طلاق تأثیر معنادار دارد (001/0p<). بین صورت که این مداخله توانسته منجر به کاهش همجوشی شناختی و باورهای غیرمنطقی دانشآموزان دختر طلاق شود. یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش مهارتهای ذهنآگاهی با بهرهگیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه و بودن در زمان حال، میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش همجوشی شناختی و باورهای غیرمنطقی دانشآموزان دختر طلاق مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهارتهای ذهنآگاهی؛ باورهای غیرمنطقی؛ دانشآموزان دختر طلاق؛ همجوشی شناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 |