اثر توانبخشی شناختی کنترل مهاری بر کنترل پاسخ و علائم رفتاری کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 22، دوره 66، شماره 2، خرداد و تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2023.69355.4114 | ||
نویسندگان | ||
بتول نجاری الموتی1؛ جاوید پیمانی* 2؛ مریم بهرامی هیدجی3؛ شیدا سوداگر4؛ ناهید هواسی سومار5 | ||
1گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران | ||
2گروه علوم اعصاب (نوروسایکولوژی) ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
3گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران | ||
4گروه روانشناسی سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
5گروه مشاوره ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر توانبخشی شناختی کنترل مهاری بر کنترل پاسخ و علائم رفتاری کودکان دارای اختلال نقص توجه /بیش فعالی انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر ۷ تا ۱2 سال مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1401که مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بودند. شرکت کنندگان 30 دانش آموز که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. از پرسشنامه اسنپ (SNAP-IV، سوانسون، نولان و پلهام،1980) و آزمون کنترل مهاری برو/نرو (وودکا و همکاران2007) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS24 و روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد در عملکرد گروه آموزش نسبت به گروه کنترل در مؤلفههای کنترل پاسخ و کاهش شدت علائم اختلال نقص توجه/بیش فعالی تفاوت وجود دارد(P<0/05). بسته توانبخشی کنترل مهاری که شامل بازیهای ساختاریافته با هدف تقویت مهار تداخل و مهار پاسخ است منجر به بهبود عملکرد دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی در زمینه کارکرد اجرایی کنترل پاسخ و کاهش شدت علائم شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی شناختی کنترل مهاری؛ کنترل پاسخ؛ علائم اختلال نقص توجه /بیش فعالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 425 |