ارزیابی یادگیری دانشجویان مقطع کارشناسی بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دردرس اصول اقدامات بهداشتی و شیوههای آموزش کمکهای اولیه بر اساس ترجیح سبک یادگیری VARK | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 1، دوره 67، شماره 3، مرداد و شهریور 1403، صفحه 792-802 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2024.70990.4259 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین دلشاد1؛ سلیمان احمدی* 2؛ فاطمه پورحاجی1 | ||
11 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شهید بهشتی، ایران. 2 استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران. 3 استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران | ||
2استاد، گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شهید بهشتی، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: تفاوتهای فردی در یادگیری، از جمله سبکهای یادگیری دانشجویان، نقش مهمی در ارتقای کیفیت تدریس و یادگیری ایفا میکند. سبکهای یادگیری به روش ترجیحی فرد برای درک، پردازش و ذخیره اطلاعات اشاره دارد. دانشجویان با سبکهای یادگیری متفاوت، به روشهای متمایزی یاد میگیرند و واکنشهای متفاوتی به محرکهای آموزشی نشان میدهند. مسئله مهم، ارتباط بین سبک یادگیری دانشجو و روش تدریس مورد علاقه اوست. این مطالعه بر اساس سبک یادگیری دانشآموزان به ارزیابی ﻣﻲﭘﺮﺩﺍﺯﺩ. روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی با استفاده از پرسشنامه VARK ، از طریق روش نمونهگیری تصادفی ، به بررسی سبک یادگیری دانشجویان بهداشت عمومی از پایه اول تا هشتم پرداخت. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری Spss21 و آمار توصیفی-تحلیلی تحلیل شدند. نتایج: 34/83% داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺗﮏ ﺳﺒﮑﯽ و 66/16% دو ﺳﺒﮑﯽ ﺑﻮدﻧﺪ. ﺳﺒﮏ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺗﺮﺟﯿﺤﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺗﮏ ﺳﺒﮑﯽ، ﺳﺒﮏ دیداری ﺑﺎ ﻓﺮاواﻧﯽ 50% و ﺳﺒﮏ ﺟﻨﺒﺸﯽ ﺣﺮﮐﺘﯽ ﺑﺎ ﻓﺮاواﻧﯽ 03/3%ﮐﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﻓﺮاواﻧﯽ را دارا ﺑﻮد. در ﺑﯿﻦ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺳﺒﮏ ﯾﺎدﮔﯿﺮی50% دﯾﺪاری؛ 85/34% ﺷﻨﯿﺪاری؛ 12/12% ﺧﻮاﻧﺪﻧﯽ-ﻧﻮﺷﺘﺎری و 03/3% جنبشی ﺣﺮﮐﺘﯽ ﺑﻮدﻧﺪ. در ﺑﻴﻦ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻧﻲ که بیش از یک سبک را ترجیح دادند، اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺮﮐﯿﺐ دو ﺳﺒﻚ ﻳﺎدﮔﻴﺮی (VARK) ﺷﻨﯿﺪاری- ﺧﻮاﻧﺪنی و ﻧﻮﺷﺘنی و دیداری- شنیداری ﺑﯿﺶﺗﺮﯾﻦ درﺻﺪ را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داد. نتیجه گیری: شناخت سبکهای یادگیری دانشجویان به اساتید کمک میکند تا مؤثرترین روشهای تدریس را انتخاب کنند. همسویی فعالیت های یادگیری با ترجیحات دانش آموزان می تواند به طور قابل توجهی روند یادگیری را بهبود بخشد و اثربخشی آموزش ها را افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک های یادگیری؛ روش های ﺗﺪﺭﻳﺲ؛ پرسشنامه وارک مدالیته؛ یادگیری؛ آموزش بهداشت عمومی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 650 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246 |