مقایسه تاثیر آگاهی بخشی به صورت شفاهی یا به وسیله بروشورآموزشی برمیزان درد و اضطراب در جراحی دندان مولر سوم نهفته | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 8، دوره 48، شماره 2، خرداد 1403، صفحه 677-686 اصل مقاله (1.84 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jmds.2024.24229 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
احسان علی آبادی* 1؛ امین نجارزاده2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشیار، گروه جراحی دهان،فک وصورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دندانپزشک، شیراز، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه: اضطراب دندانپزشکی و درد در جراحی دندان مولر سوم یافته رایجی است و فقدان اطلاعات در مورد روند جراحی یا درمان می تواند باعث افزایش اضطراب در بیماران شود. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر، بررسی آگاهی بخشی به صورت شفاهی یا به وسیله بروشور آموزشی بر میزان درد و اضطراب در این بیماران بود. مواد و روش ها: تعداد 70 بیمار به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. در یک گروه، یک بروشور آموزشی در مورد نحوه جراحی وجزئیات درمان در اختیار بیماران قرار گرفت(گروه بروشورآموزشی) و در گروه دیگر، اطلاعات توسط جراح، به صورت شفاهی به بیماران داده شد (گروه شفاهی). اضطراب بیماران با پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگ (S-STAI ) قبل ازمداخله و بلافاصله بعد از جراحی بررسی شد. درد بیماران با استفاده از شاخص VAS بلافاصله و یک هفته بعد از جراحی اندازه گیری شد. جهت آنالیز آماری از آزمونهای T –test،chi-square، Fisher exact، Wilcoxon وMann-whitney استفاده گردید.سطح معنی دار آزمونها 05/0 درنظر گرفته شد. یافته ها : در مطالعه حاضر، 28/54 % بیماران مرد و 71/45% ، زن بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان درگروه بروشورآموزشی و شفاهی به ترتیب 96/8 ± 68/29 و 68/6 ± 94/29 سال بود. اضطراب پیش از مداخله دو گروه از لحاظ آماری تفاوتی نداشت. اضطراب در دو گروه پس از جراحی دندان مولر سوم نهفته به طور معناداری متفاوت بود. در گروه بروشورآموزشی ، میزان اضطراب پیش از مداخله و پس از جراحی به طورمعناداری متفاوت بود، اما در گروه شفاهی، قبل از مداخله و پس از جراحی میزان اضطراب تفاوت معناداری نداشت. درد بیماران در دو گروه اختلاف معناداری نداشت. نتیجه گیری: ارائه یک بروشور آموزشی به بیماران کاندید جراحی دندان مولر سوم نهفته میتواند در کاهش اضطراب آنها موثر باشد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اضطراب؛ درد؛ دندان مولر سوم نهفته | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه درمانهای دندانپزشکی برای بسیاری از افراد با احساس استرس و اضطراب همراه است و تمام درمانها به یک میزان باعث برانگیخته شدن این احساسات نمی شوند.اضطراب دندانپزشکی شیوع 4 تا 4/23 درصدی داشته و ممکن است از مراجعه زودهنگام بیماران برای دریافت درمان مورد نیاز جلوگیری کند(1،2).در بین درمانهای دندانپزشکی، کشیدن دندان، استرس آورترین درمان است و خارج کردن دندانهای مولر سوم مندیبل یکی از شایعترین بنابراین، یافتن روش هایی برای کاهش اضطراب بیماران و جلوگیری از این وقایع به دلیل ترس از مراجعه به دندانپزشکی و جراحی، اهمیت بسزایی دارد. از طرفی فرایندهای التهابی که پس از کشیدن این دندان رخ میدهد، ممکن است با مدیریت اضطراب مناسب کاهش یابد.(6) بنابراین، تشخیص روشهای کنترل اضطراب در بیمارانی که کاندید جراحی دندان مولر سوم هستند،بسیار اهمیت دارند.روشهای کاهش اضطراب بیماران پیش از جراحی دندان مولر سوم نهفته به دو دسته مداخلات دارویی وغیردارویی تقسیم میشوند.
مداخلات دارویی شامل بیهوشی عمومی و یا آرامبخشی هوشیارانه به واسطه تزریق یا مصرف خوراکی داروهای آرامبخش مانند میدازولام است.با این حال، استفاده از این روشها عوارض جانبی، کنترااندیکاسیون و خطرات
مواد و روش ها این مطالعه به صورت مداخله ای(کداخلاق IR.SUMS.DENTAL.REC.1402.027)، بر روی70 بیمارکاندید جراحی دندان مولر سوم نهفته مراجعه کننده بیماران بر اساس معیار ورود و خروج در مطالعه وارد شدند. معیارهای ورود عبارت بودند از: مراجعه جهت جراحی دندان مولر سوم نهفته کلاس IB بر اساس در مطالعه ،وجود سابقه قبلی جراحی دندان مولر سوم و یا تجربه ناخوشایند دندانپزشکی، سابقه حملات پانیک، آلرژی، غش و غیره ،مصرف داروهای کاهش اضطراب تا 72 ساعت قبل از مراجعه دندانپزشکی. بیماران به طور تصادفی در دو گروه شفاهی و بروشورآموزشی(پمفلت) قرار گرفتند ( 35 = n). تصادفی سازی ، با استفاده از یک ظرف که در آن 35 تکه کاغذ با عدد1 (برای مشخص کردن روش شفاهی) و 35 تکه کاغذ با عدد2 (برای مشخص کردن روش بروشور) وجود داشت، انجام گرفت. بیماران یکی از کاغذ ها را انتخاب کرده و بسته به شماره،در یکی از دو گروه قرار گرفتند. سپس فرم رضایت آگاهانه در اختیار بیماران قرار گرفت. در گروه شفاهی، توضیحات در مورد روند جراحی و درمان توسط جراح، قبل ازعمل به بیمار گفته شد. در گروه بروشورآموزشی، پیش از جراحی، یک پمفلت آموزشی در اختیار بیماران قرارگرفت. موارد اطلاع رسانیده شده در این پمفلت شامل مزایا و خطرات احتمالی جراحی، بیحسی و اطمینان-بخشی از حصول بیحسی، روند جراحی به زبان ساده شامل برش بافت و خارج کردن دندان همراه با پیچیدگی های حین درمان (نیاز به برش دادن دندان، اعمال نیروی بیشتر، احساس خصوصیات دموگرافیک بیماران، نظیر سن، جنس، تحصیلات، وضعیت تاهل و غیره با استفاده از یک پرسشنامه ارزیابی شد. اضطراب بیماران با پرسشنامه STAI-S قبل از مداخله و بلافاصله بعد از جراحی بررسی شد.نسخه فارسی پرسشنامه از مطالعه Mahram (13)با روایی وپایایی مناسب اخذ شد. این پرسشنامه حاوی 20 سوال چهار گزینه ای است که از خیلی کم تا خیلی زیاد متغیر است. امتیازهای پرسشنامه در بازه های 20 - 30 ، 31 - 42 ، 43 -53 و 54 و بیشتر به ترتیب عدم وجود اضطراب یا کمترین حد، اضطراب خفیف، متوسط و شدید طبقه بندی شد. درد بیماران با استفاده از شاخص VAS بلافاصله بعد از جراحی و 1 هفته پس از آن اندازه گیری شد. این معیار خطی چشمی به صورت یک نمودار 10 سانتیمتری بوده که در دو انتهای این نمودار، کمترین وبیشترین حد درد نشان داده شده است، به طوری که صفر عدم احساس درد و 10 درد غیرقابل تحمل را نشان میدهد. (14) محاسبات آماری در نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد. از آزمون Fisher’s Exact برای مقایسه میزان اضطراب شرکت کنندگان دو گروه و تحلیل داده ها استفاده شد. برای مقایسه میزان درد بین دو گروه از آزمون Mann-Whitney و بین دو مقطع زمانی از آزمون Wilcoxon استفاده شد.در بررسی متغیرهای دموگرافیک،برای متغیر سن از t-test وبرای سایر متغیرها از تست chi-square استفاده شد. سطح معناداری آماری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها در جدول 1 یافته های دموگرافیک شرکت کنندگان در مطالعه حاضر مشاهده میشود. 38 شرکت کننده مرد در جدول 3 میزان اضطراب دو گروه بر اساس پرسشنامه STAI-S مشاهده میشود. پیش از مداخله، بیشتر افراد گروه بروشور و توضیح شفاهی اضطراب متوسط داشتند (85/42 درصد در گروه بروشور و28/54 درصد در گروه شفاهی).دو گروه پیش از مداخله از لحاظ سطح اضطراب از لحاظ آماری اختلاف معناداری نداشتند (184/0=P).پس از جراحی، بیشتر افراد گروه بروشور(60 درصد) اضطراب خفیف را تجربه کرده بودند و در وهله دوم بیشترافراد اضطراب نداشتند و یا کمترین حد را گزارش کردند (6/28 درصد). در حالیکه نزدیک به نیمی از افراد گروه شفاهی
جدول 1: مقایسه فراوانی متعیرهای دموگرافیک بین دو گروه مطالعه
a)Chi-square b)T-student c) من- ویتنی d)آزمون دقیق فیشر
جدول2:مقایسه میزان درد بیماران در دو گروه
a)ویلکاکسون b)من-ویتنی
جدول3:مقایسه میزان اضطراب بیماران در دو گروه
بحث هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی اثر ارائه اطلاعات پیش از جراحی دندان مولر سوم نهفته به صورت بروشور (پملفت آموزشی) در مقایسه با ارائه اطلاعات توسط جراح بر میزان درد واضطراب بیماران بود. اضطراب دندانپزشکی در بیماران کاندید جراحی دندان مولر سوم نهفته، یافته رایجی است . محققین دریافته اند که فقدان اطلاعات در خصوص فرایند جراحی های دهان از مهمترین فاکتورهایی است که اضطراب بیماران را تحت الشعاع قرار می دهد. ( 17-15) در یک مطالعه نشان داده شد که فراهم کردن اطلاعات ناکافی برای بیماران در مورد پروسه جراحی، سومین عامل برانگیختگی اضطراب درزمان
پیش از جراحیهای داخل دهانی بود.(9) علاوه بر این، احتمالی، صحبتهای در خصوص دردناک بودن جراحی، بیحسی و اطمینان بخشی از حصول بیحسی، روند جراحی به زبان ساده شامل برش بافت و خارج کردن دندان همراه با پیچیدگیهای حین درمان (نیاز به برش دادن دندان، اعمال نیروی بیشتر،احساس فشار و غیره)، بخیه زدن ناحیه جراحی و اقدامات و دستورالعملهای حین روز جراحی و 24ساعت پس از آن مانند ملاحظات تغذیهای، چگونگی کنترل خونریزی، کنترل درد و رعایت بهداشت بود. در مطالعه حاضر اضطراب بیماران در گروهی که اطلاعات را به صورت پمفلت آموزشی دریافت کرده بودند، پس از جراحی به طور چشمگیری نسبت به گروه شفاهی متفاوت بود و تعداد افرادی که اضطراب نداشتند و یا اضطراب خفیفی را تجربه کرده بودند، به طور معناداری بیشتر از گروه شفاهی بود. به علاوه،در گروه بروشور، سطح اضطراب پس از جراحی نسبت به پیش از مداخله به طور چشمگیری تغییر یافته بود، اما در گروه شفاهی چنین نبود. همچنین، سطح اضطراب بیماران دو گروه پیش از مداخله مشابه بود. این موضوع بیانگر آن است که ارائه اطلاعات پیش از جراحی میتواند در کاهش اضطراب بیماران اثرگذار باشد.کاهش اضطراب در مطالعه حاضر به دنبال مطالعه بروشور، همسو با یافته های Sancak وAkal بود. (10) در مطالعه Choi و همکاران (16) ، ارائه اطلاعات به بیماران به صورت اسلاید آموزشی که مراحل جراحی و عوارض آن را به صورت ساده بیان کرده بود، نسبت به اطلاعات شفاهی، اضطراب بیماران را به طور چشمگیری کاهش داده بود.در کارآزمایی بالینی Erbasar و Sancak (11) ارائه اطلاعات پیش از جراحی دندان مولر سوم نهفته با ویدئوی صامت به طور معناداری در کاهش اضطراب بیماران موثر بود. در مطالعه حاضر، علیرغم تغییر چشمگیر سطح اضطراب، درد بیماران بلافاصله و یک هفته بعد از جراحی در دو گروه اختلاف معناداری نشان نداد. در برخی از مطالعات(19و20)، نشان داده شد که فراهم کردن اطلاعات قبلی در مورد جراحی و ریکاوری بعد ازآن به صورت شفاهی، نسبت به عدم فراهم کردن اطلاعات، به طور چشمگیری در کنترل درد موثر بود. درمطالعه Akomolafe و همکاران(21) نیز نشان داده شد که دردو مداخله (فراهم کردن اطلاعات با روش صوتی تصویری نسبت به اطلاعات شفاهی) میزان درد دو گروه اختلاف معناداری نداشت.اختلاف در حجم نمونه و همچنین روش ارزیابی درد، ممکن است عامل اختلاف یافته ها باشد. در یک مطالعه دیگر، Montebugnoli و همکاران)22) دریافتند که ارائه دستورالعملهای شفاهی مفصل در مورد درد ارتودنسی همراه با یک بروشور، درد بیماران را به طور چشمگیری نسبت به اطلاعات شفاهی کاهش داده بود. با این حال، پروسه درمانی مورد بررسی در دو مطالعه متفاوت بود)جراحی دندان مولر سوم نهفته در مقابل چسباندن براکتهای ارتودنسی(. جنس بیماران میتواند عامل موثری بر نمره اضطراب ایشان باشد. در برخی مطالعات، زنان سطح اضطراب بالاتری را در روند جراحی های فک و صورت نشان داده اند و در برخی دیگرتفاوتی بین دو جنس مشاهده نشده بود.) 25-23 ( در مطالعه حاضر افراد به صورت تصادفی در دو گروه قرارگرفته بودند، اما پس از آنالیز آماری تفاوت معناداری دیده نشد و نقش تفاوتهای دموگرافیک به عنوان عوامل مخدوش کننده به حداقل رسید.
نتیجه گیری از این مطالعه چنین نتیجه گیری می شود که ارائه یک بروشور آموزشی به بیماران کاندید جراحی دندان مولر سوم نهفته که فرایند، مزایا و معایب احتمالی این درمان را به زبانی ساده به ایشان توضیح دهد، می تواند در کاهش اضطراب آنها موثر باشد.
تشکروقدردانی مقاله حاضر حاصل پایان نامه مصوب دانشگاه علوم پزشکی شیراز به شماره 2620 می باشدکه نویسندگان این مقاله لازم می دانند تا از معاونت پژوهشی دانشگاه جهت حمایت های مالی تشکر کنند.
تضاد منافع هیچ تضاد و منافعی وجود ندارد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303 |