تأثیر مداخله ی آموزشی بر دقت مراقبین سلامت درارجاع گروه های هدف سلامت دهان به دندانپزشک | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 48، شماره 2، خرداد 1403، صفحه 609-615 اصل مقاله (1.14 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jmds.2024.74102.2302 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
الهام بزرگمهر؛ نرگس شیرزایی؛ مرضیه دقتی پور* | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
استادیار، گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، زاهدان ، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه: افزایش آگاهی کارشناسان بهداشت به عنوان نوعی همکاری در بخش های مختلف وزارت بهداشت می تواند منجر به ارتقاء سلامت دهان و دندان در گروه های خاص شود. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر مداخله ی آموزشی بردقت غربالگری وارجاع گروههای هدف سلامت دهان،توسط مراقبین سلامت مراکزبهداشتی درمانی شهر زاهدان بود. مواد و روش ها: جهت انجام این مطالعه ی مداخله ای نیمه تجربی؛ هماهنگی با مرکز بهداشت شهرستان زاهدان صورت گرفت. ضریب توافق قبل و بعد از آموزش، بین مراقب سلامت و دندانپزشک،به ترتیب، 120/0 و600/0 گزارش شد. تعداد 100 نفر زنان باردار و کودکان در مرکز، ابتدا توسط دانشجوی دندانپزشکی و بعد از کسب رضایت کتبی، توسط مسئول مراقبت های سلامت دهان، در نور معمولی محیط، صندلی معمولی و با آبسلانگ مطالعه شدند. معاینات انجام شده توسط هر دو معاینه گر طبق شرایط یکسان اما در دو اتاق جداگانه بود. پس ازپایان معاینات نوبت اول ، آموزش دوساعته تئوری و عملی برای مراقبین سلامت، انجام شد. یک هفته پس از آموزش، معاینات بیماران جدید طبق روالی که درنوبت اول انجام شد، ادامه یافت واطلاعات درفرم مربوطه ثبت گردید.در نهایت "ارجاع صحیح" و "ارجاع غیرصحیح" مراقب سلامت قبل و پس از مداخله توسط نرم افزار SPSS19 آنالیز و مقایسه گردید. یافته ها: فراوانی ارجاع صحیح کودکان بعد از مداخله(74 درصد) بطور معنی داری بیشتر از قبل از مداخله با (54 درصد) بود. فراوانی ارجاع صحیح مادران باردار ، بعد از مداخله(80 درصد) بطور معنی داری بیشتر از قبل از مداخله(44 درصد) بود. توافق بین مراقب و دندانپزشک درخصوص ارجاع کودکان و زنان باردار قبل از مداخله مشاهده نشد ولی بعد از مداخله، توافق معنی دار و قابل قبول بود. نتیجه گیری: آموزش مراقبین سلامت دهان و دندان، تاثیر معنی داری در ارجاع صحیح کودکان 6سال و مادران باردار داشت | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراقبین سلامت؛ سلامت دهان؛ آموزش؛ ارجاع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه ارتقاء سلامت دهان در جامعه، تنها با فعالیت دندانپزشکان فراهم نمیشود و برای رسیدن به سلامت در حیطهی دهان و دندان، همکاری تیمی بین دندانپزشکان و مراقبین سلامت لازم است.(2و1)
کودکان، قبل از مراجعه به دندانپزشک، در سنین پایینتر با سایر پرسنل سلامت مواجه می شوند؛(5-3) بنابراین افزایش آگاهی مراقبین سلامت و پزشکان بعنوان نوعی همکاری بین بخشی در قسمت های مختلف سیستم سلامت، می تواند منجر به ارتقاء سلامت دهان در کودکان شود؛(7و6) به همین منظور، برای پرسنل با توجه به نقش گروههای غیر دندانپزشک در ارتقاء سلامت دهان، بعضی مطالعات، میزان آگاهی و لزوم آموزش را در این گروهها مورد بررسی قرار داده اند. در مطالعه ی Karandish و همکاران،(10) میزان آگاهی مراقبین سلامت شهر شیراز در مورد مراقبت های سلامت دهان Pierce و همکاران (4) مطالعهای را با هدف بررسی دقت غربالگری و ارجاع بیماران، توسط پرسنل بهداشتی به دندانپزشک انجام دادند. این مقایسه بعد از یک طبق بررسی های انجام شده، تعداد محدودی از مطالعات به بررسی تأثیر مداخلات آموزشی بر دقت غربالگری پرسنل غیر دندانپزشک در حیطه ی سلامت دهان پرداخته اند. با توجه به شرایط خاص هر منطقه ، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله ی آموزشی بر دقت ارجاع به دندانپزشک، توسط مراقبین سلامت شهر زاهدان انجام شد.
مواد و روش ها این مطالعه ی مداخله ای نیمه تجربی، پس چند مرحله ای بود. ابتدا شهر زاهدان بر اساس نقشه شهری به پنج بخش شمالی،جنوبی،شرقی،غربی و مرکزی تقسیم شد. سپس یک مرکز از هر منطقه و در مجموع 5 مرکز انتخاب شد؛ در هر مرکز 10 زن باردار قبل از مداخله و 10 زن بعد از مداخله، همچنین 10 کودک قبل از مداخله و 10 کودک بعد از مداخله بررسی شدند. نمونه هایی که مایل به انجام معاینات مجدد نبودند از مطالعه خارج شدند. بعد از اخذ رضایت کتبی، معاینات زنان باردار و کودکان 3 تا 6 سال در کلینیک خانواده ی مرکز، از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر نخست توسط دندانپزشک و سپس توسط مسئول مراقبتهای سلامت دهان، در نور معمولی محیط، صندلی معمولی و با استفاده از آبسلانگ انجام شد. موارد مورد معاینه شامل "نیاز به ارجاع"، (درد دندان، وجود حداقل یک دندان پوسیده که تخریب مینای دندان اتفاق افتاده باشد، خونریزی و التهاب لثه، تروما، وجود جرم، تورم و زخم در بافت نرم)، و "عدم نیاز به ارجاع" در فرم مربوطه مرقوم گردید. معاینات انجام شده توسط هر دو معاینه گر طبق شرایط یکسان اما در دو اتاق جداگانه انجام شد. معاینه کنندگان از نتایج معاینات یکدیگر بی اطلاع بودند. پس از پایان معاینات نوبت اول در هر مرکز، در اتاقی که مراقبین مسئول سلامت دهان حضور داشتند، یک آموزش دو ساعته تئوری و عملی برای مراقبین سلامت، انجام شد. آموزش تئوری بصورت سخنرانی با استفاده از اسلاید در لپ تاب شخصی، شامل شناخت پوسیدگی و نحوه ی غربالگری، موارد ارجاع، اهمیت سلامت دهان برای
یافته ها در مطالعه حاضر، تعداد 100 مادر باردار با میانگین سنی 4± 26 سال و 100 کودک 3 تا 6 سال (46 دختر، جدول 1، نشان می دهد که در کودکان، موارد "ارجاع صحیح" قبل و بعد از مداخله، از میزان 54% به 74% افزایش و همچنین موارد "ارجاع ناصحیح" قبل و بعد از مداخله، از 0/46 درصد به 0/26 درصد کاهش جدول 2 نشان می دهد که در زنان باردار، موارد "ارجاع صحیح" قبل و بعد از مداخله، از 0/44 درصد به 0/80 درصد افزایش و همچنین موارد "ارجاع ناصحیح" قبل و بعد از مداخله، از 0/56 درصد به 0/20 درصد کاهش پیدا کرد. ( P <0.001) قبل از آموزش، ضریب توافق بین مراقب سلامت و دندانپزشک، درخصوص ارجاع کودکان و زنان باردار، به ترتیب 080/0 و 120/0 گزارش شد، که این مقدار از نظر آماری معنی دار نبود. اما بعد از انجام مداخله، ضریب توافق معنی داری هم در ارجاع کودکان(480/0) و هم در ارجاع مادران باردار(600/0) مشاهده شد ( P <0.00).
جدول 1: مقایسه فراوانی انواع ارجاع کودکان توسط مراقب سلامت ، قبل و بعد از مداخله
جدول2: مقایسه فراوانی انواع ارجاع زنان باردار توسط مراقب سلامت ، قبل و بعد از مداخله
بحث نخستین ارتباط زنان باردار و کودکان در حیطه ی سلامت با تامین کنندگان مراقبت های اولیه سلامت، برقرار
آموزشی و بازآموزی جهت افزایش آگاهی این افراد، نقش مهمی در ارائه بهتر خدمات خواهد داشت.(13و12و10و2) این نوع همکاری بین بخش های مختلف، چه در مطالعهی انجام شده توسطPierce و همکاران(4) نشان داد که بعد از یک مداخله ی آموزشی، پرسنل بهداشتی، به دقت قابل قبولی برای ارجاع کودکان دست یافتند.
همچنین در مطالعه دقتی پور و همکاران (14) آموزش مراقبین سلامت در تشخیص صحیح نیازهای سلامت دهان موثر بود. نتایج این دو مطالعه همراستا با پژوهش حاضر است. توانمندسازی مراقبین سلامت می تواند یکی از عوامل موثر جهت ارائه خدمات سلامت دهان با کیفیت مطلوب باشد. لذا برپایی دوره های آموزش مداوم برای این گروه، به صورت آموزش و نظارت با همکاری دانشکدههای دندانپزشکی، ضروری به نظر می رسد. البته باید توجه نمود که آموزش ها باید بر مبنای نیازهای کاربردی استوار باشد و کیفیت پژوهشهای مرتبط با تأثیر مداخلات بهداشتی دهان و دندان افزایش یابد و در این زمینه نیاز به طراحی پژوهش های جدیدتر وجود دارد.
نتیجه گیری آموزش مراقبین برای افزایش دانش آنها نسبت به تشخیص وضعیت سلامت و پیشگیری از بیماریهای دهان میتواند باعث افزایش غربالگری موثر و ارجاع صحیح بیماران توسط آنها به دندانپزشک و در نهایت جلوگیری از پیشرفت بیماری و اتلاف هزینه ها گردد.
تقدیر و تشکر بدینوسیله نویسندگان مقاله مراتب سپاس خود را از رئیس واحد سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دکتر سعیدمحمد شهنوازی و کارشناسان سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دکتر منصور خاشی و خانم سیمین نورا اعلام می دارند.
تضاد منافع هیچ تضاد منافعی وجود ندارد.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 557 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 426 |