مدل پیشبینی امید بر اساس حمایت اجتماعی و معنای زندگی با میانجیگری عزتنفس در دانشجویان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 19، دوره 67، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1403، صفحه 247-261 اصل مقاله (977.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2024.75055.4421 | ||
نویسندگان | ||
زهره ظهوری زنگنه1؛ سوزان امامی پور* 2؛ آنیتا باغداساریانس3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: توجه به فرایندهای هیجانی، روانی و اجتماعی دانشجویان امروی ضروری است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیشبینی امید بر اساس حمایت اجتماعی و معنای زندگی با میانجیگری عزتنفس در دانشجویان صورت پذیرفت. روشها: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاههای غیردولتی شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1399-1398 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه آماری شامل 480 دانشجو بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه حمایت اجتماعی (SSQ) (زیمت و همکاران، 1988)؛ پرسشنامه معنای زندگی (MLQ) (استگر و فرازیر، 2006)؛ پرسشنامه عزتنفس (SEQ) (روزنبرگ، 1979) و پرسشنامه امید (HQ) (سیمپسون، 1999) بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS ویرایش 23 صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد حمایت اجتماعی، معنای زندگی و عزتنفس با امید در دانشجویان همبستگی معنادار دارند (01/0>p). همچنین حمایت اجتماعی، معنای زندگی و عزتنفس بر امید دانشجویان دارای اثر مستقیم معنادار است (01/0>p). علاوه بر این نتایج بوت استراپ نشان داد که عزتنفس در رابطه حمایت اجتماعی و معنای زندگی با امید دانشجویان دارای نقش میانجیگری معنادار است (01/0>p). در نهایت مدل از برازش مناسب برخوردار بود. نتیجهگیری: با توجه به نقش میانجی معنادار عزتنفس لازم است که درمانگران و مشاوران با بکارگیری آموزشهای مناسب عزتنفس دانشجویان را بهبود بخشیده تا از این طریق امید را در نزد آنان نیز افزایش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
امید؛ حمایت اجتماعی؛ معنای زندگی؛ عزتنفس | ||
مراجع | ||
2. Abdelrahman RM. Metacognitive awareness and academic motivation and their impact on academic achievement of Ajman University students, Heliyon, 2020; 6(9): 419-425.3. Meens EEM, Bakx AWEA, Klimstra TA, Denissen JJA. The association of identity and motivation with students' academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 2018; 64: 54-70.
13. Gnilka PB, Broda MD. Multidimensional perfectionism, depression, and anxiety: Tests of a social support mediation model. Personality and Individual Differences, 2019; 139: 295-300.
35. Park YW, Gentzler AL. Parenting and courage: Exploring the mediating role of self-esteem and emotion regulation among adolescents. Journal of Applied Developmental Psychology, 2023; 87: 1015-1019.36. Hao S. Burnout and depression of medical staff: A chain mediating model of resilience and self-esteem. Journal of Affective Disorders, 2023; 325: 633-639.
39. Golan M, Cohen-Asiag D, Ankori G. Fostering resilience by means of an online academic course: Exploring the mediating effects of self-esteem, body esteem and mental status. Mental Health & Prevention, 2023; 30: 2002-2006.
44. Huis in EMJ, Vingerhoets AJJM, Denollet J. Attachment style and self-esteem: The mediating role of Type D personality. Personality and Individual Differences, 2011; 50(7): 1099-1103.45. Greenberger E, Chen C, Dmitrieva J, Farruggia SP. Item-wording and the dimensionality of the Rosenberg Self-Esteem Scale: do they matter? Personality and Individual Differences, 2003; 35(6): 1241-1254.46. Mohammadi N. The Preliminary Study of Validity and Reliability of Rosenberg’s Self-esteem Scale. Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologist, 2004; 1(4): 313-320. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 573 |