اثربخشی آموزش ذهنآگاهی کودکمحور بر اضطراب، سازگاری اجتماعی و کنترل خشم کودکان پایه اول دوزبانه | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 18، دوره 67، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1403، صفحه 234-246 اصل مقاله (1013.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.67458.3997 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه شاطری1؛ طاهره پورکمالی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران | ||
2استادیارگروه روانشناسی،دانشگاه پیام نور ،تهران،ایران.(نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی کودکمحور بر اضطراب، سازگاری اجتماعی و کنترل خشم کودکان پایه اول دو زبانه انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان پایه اول دو زبانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 کودک پایه اول دو زبانه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 15 کودک). گروه آزمایش آموزش ذهنآگاهی کودکمحور (بوردیک، 2014) را طی یک و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. در این بین در گروه آزمایش 1 نفر و در گروه گواه گواه نیز 2 کودک ریزش داشتند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب کودکان (CIQ)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی کودکان (CCAQ) و پرسشنامه خشم کودکان (CAQ) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم افزار آماری 23SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی کودکمحور بر اضطراب، سازگاری اجتماعی و کنترل خشم کودکان پایه اول دو زبانه تأثیر معنادار دارد (001/0p<). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش ذهنآگاهی کودکمحور با بهرهگیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه و بودن در زمان حال میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش اضطراب و خشم و بهبود سازگاری اجتماعی کودکان پایه اول دو زبانه مورد استفاده گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ خشم؛ ذهنآگاهی کودکمحور؛ سازگاری اجتماعی؛ کودکان دو زبانه | ||
مراجع | ||
اصلیآزاد، م.، منشئی، غ.، و قمرانی، ا. (1398). تاثیر درمان ذهن آگاهی بر تحمل ابهام و درآمیختگی فکر و عمل مبتلایان به اخنلال وسواس بی اختیاری، فصلنامه سلامت روان، 6(1)، 77-88.اکبری نیا، م.، منشئی، غ.، و یوسفیان؛ س. (1398). اثربخشی درمان ذهن آگاهی کودک محور بر افسردگی و اضطراب پس از دارودرمانی کودکان و نوجوانان سرطانی. مجله علوم روان شناختی، 18(76)، 431-439.بوردیک، د. (1396). مهارتهای ذهنآگاهی برای کودکان و نوجوانان، مترجمان: غلامرضا منشئی، مسلم اصلیآزاد، لاله حسیسنی و پریناز طیبی. اصفهان: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2014).
بهاروند، ا.، و سودانی، م. (1399). اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر همدلی و همدردی نوجوانان مادرسرپرست، مجله علوم روانشناختی، 19(86)، 183-191.
چنگیزی، ف.، آزموده، م.، لیوارجانی، ش.، و واحدی، ش. (1400). اثربخشی مداخله ذهنآگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود بازدههای شناختی، در دانشآموزان دارای نشانگان افسردگی. آموزش و ارزشیابی، 14(53)، 31-59.
حاتمزاده عربی، ا.، ایزدی، ص.، و هاشمی، س. (1398) مقایسه عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوزبانه و تم زبانه دوره ابتدایی، پژوهش در برنامهریزی درسی، 12(44)، 63-75.
خانکش، م.، امینی رارانی، م.، و نصرتآبادی، م. (1399)، تاثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و اضطراب کودکان کار، کومش، 22(2)، 255-262.
شریعتی، س.، و کریمی، ب. (1399). اثربخشی آموزش تکنیکهای ذهنآگاهی بر شادکامی، بهزیستی ذهنی و نشخوار فکری دختران، خانواده درمانی کاربردی، 1(1)، 125-147.
کیارسی، ز.، کیارسی، س.، و کیارسی، آ. (1395). بررسی تاثیر انیمیشن های داستانی بر رشد و سازگاری اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6(4)، 91-110.
محمد کریمی، ق. (1391). بررسی و مقایسه خشم در کودکان مدارس عادی و دولتی شهرستان خوی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، پایاننامه کارشناسی ارشد.
موسوی زاده، م. (1397). بررسی ضرورت و امکان سنجی برنامه ریزی درسی دوزبانه فارسی و ترکی در آموزش ابتدایی از دیدگاه مدیران و معلمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
نهنگ، ع.ا.، موسوی نجفی، ف.، و محمدی، ر. (1399). تاثیر آموزش ذهنآگاهی بر خودنظمبخشی هیجانی و تابآوری روانشناختی کودکان بدسرپرست، فصلنامه سلامت روان کودک، 7(1): 33-45.
Cerda, V.R., Grenier, A.E., Wicha, N.Y.Y. (2019). Bilingual children access multiplication facts from semantic memory equivalently across languages: Evidence from the N400. Brain and Language, 198, 1046-1050.Crick, N. R., Dodge, K. A. (2019). A review and reformulation of social information-processing mechanisms in children's social adjustment. Psychological Bulletin, 115(1), 74-101.
Deng, X., Zhang, J.M., Hu, L., Zeng, H. (2019). Neurophysiological evidences of the transient effects of mindfulness induction on emotional processing in children: An ERP study. International Journal of Psychophysiology, 143, 36-43.
Flores, N., Lewis, M.C., Phuong, J. (2018). Raciolinguistic chronotopes and the education of Latinx students: Resistance and anxiety in a bilingual school. Language & Communication, 62, 15-25.
Gambetti, E., Giusberti, F. (2016). Anger and everyday risk-taking decisions in children and adolescents. Personality and Individual Differences, 90, 342-346.
Lack, S., Brown, R., Kinser, P.A. (2020). An Integrative Review of Yoga and Mindfulness-Based Approaches for Children and Adolescents with Asthma. Journal of Pediatric Nursing, 52, 76-81.
Lin, Y., Tseng, W., Gau, S.S. (2021). Psychiatric comorbidity and social adjustment difficulties in children with disruptive mood dysregulation disorder: A national epidemiological study. Journal of Affective Disorders, 281, 485-492.
Mesghina, A., Richland, L.E. (2020). Impacts of expressive writing on children’s anxiety and mathematics learning: Developmental and gender variability. Contemporary Educational Psychology, 63, 1019-1023.Naata, M.H., schooling, A., Rapee, R.M., Abbott, M., Spence, S.H., waters, A. (2003). A parent- report measure of children's anxiety: psychometric properties and comparison with child- report in clinic and normal sample. Behavior Research and therapy, 42(2), 813-839.
Nicolaidou, I., Tozzi, F., Antoniades, A. (2022). A gamified app on emotion recognition and anger management for pre-school children. International Journal of Child-Computer Interaction, 31, 1004-1009.
Perry-Parrish, C., Copeland-Linder, N., Webb, L., Sibinga, E.M. (2016). Mindfulness-Based Approaches for Children and Youth, Current Problems in Pediatric and Adolescent Health Care, 46(6), 172-178.
Shallcross, A.J., Duberstein, Z.T., Sperber, S.H., Visvanathan, P.D., Lutfeali, S., Lu, N., Carmody, J., Spruill, T.M. (2021). An Open Trial of Telephone-Delivered Mindfulness-Based Cognitive Therapy: Feasibility, Acceptability, and Preliminary Efficacy for Reducing Depressive Symptoms. Cognitive and Behavioral Practice. In Press, Journal Pre-proof.
Sirois, M., Bernier, A., Lemelin, J. (2018). Child temperamental anger, mother–child interactions, and socio-emotional functioning at school entry. Early Childhood Research Quarterly, 47, 30-38.Sun, H., Roberts, A.C., Bus, A. (2022). Bilingual children’s visual attention while reading digital picture books and story retelling. Journal of Experimental Child Psychology, 215, 1053-1058.Yu, M., Zhou, H., Xu, H., Zhou, H. (2021). Chinese adolescents’ mindfulness and internalizing symptoms: The mediating role of rumination and acceptance. Journal of Affective Disorders, 280, 97-104.
Zhao, T., Xuan, K., Liu, H., Chen, X., Qu, G., Wu, Y., Zhang, J., Sun, Y. (2021). The association between caregivers’ anxiety and sleep disturbances among preschool children in rural areas of China: The moderating effect of resilience. Children and Youth Services Review, 131, 1062-1068. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 807 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 554 |