مقایسه اثربخشی روان درمانی انگیزشی و واقعیت درمانی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان. | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 44، دوره 65، شماره 5، آذر و دی 1401 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2023.23963 | ||
نویسندگان | ||
حسن سروری1؛ حسین صاحبدل* 2؛ مجید ابراهیم پور3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی تربیتی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران | ||
2استادیار، گروه مشاوره، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران. استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و روان درمانی انگیزشی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان دختر صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. روش کار: جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر کاشمر در سال تحصیلی 1402-1401. به منظور انتخاب نمونه پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. بدین ترتیب از بین کسانی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند و داوطلب مشارکت در پژوهش بودند،45 نفر انتخاب شده و به شکل تصادفی در سه گروه گواه(15نفر) روان درمانی انگیزشی(15 نفر) و واقعیت درمانی(15نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه خودپنداره تحصیلی که هرسه گروه آن را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس و آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که روان درمانی انگیزشی و واقعیت درمانی، هردو به شکل معناداری باعث بهبود خودپنداره تحصیلی گروه نمونه شدند (05/0≥P). همچنین نتایج نشان داد بین اثربخشی واقعیت درمانی و روان درمانی انگیزشی در متغیر خودپنداره تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0≤P). نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه میتواند راهگشای مشاوران و درمانگران در کمک به نوجوانان بوده و اهمیت و کارآمدی روان درمانی انگیزشی و واقعیت درمانی را نشان می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
روان درمانی انگیزشی؛ واقعیت درمانی؛ خودپنداره | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |