الگوی ساختاری بهزیستی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده و خودناتوانسازی تحصیلی با نقش واسطهای خودکارآمدی در دانشآموزان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 42، دوره 64، شماره 6، بهمن و اسفند 1400 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یوسف جهان نژادی1؛ داود تقوایی* 2؛ ذبیح پیرانی3 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: موفقیت تحصیلی دانشآموزان و عوامل موثر بر آن، فرایندی است که توجه پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت را برانگیخته است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی ساختاری بهزیستی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده و خودناتوانسازی تحصیلی با نقش واسطهای خودکارآمدی در دانشآموزان صورت پذیرفت. مواد و روشها: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان شاغل به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر خرم آباد در سال تحصیلی 99-1398بود. نمونه این پژوهش شامل تعداد 373 دانشآموز بود که به شیوه طبقهبندی نسبی بر اساس جنسیت و پایه تحصیلی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (تومینین- سوینی و همکاران، 2012)؛ پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک، 2002)؛ مقیاس خودناتوانسازی (جونز و رودولت، 1982) و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (شرر و مادوکس، 1982) بود. پس از جمعآوری پرسشنامهها، تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از این پژوهش با استفاده از روش معادلهیابی ساختاری صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین متغیرها وجود دارد (001/0>p). علاوه بر این نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و خودناتوانسازی تحصیلی با بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان تایید شد. نتیجهگیری: با توجه به نقش معنادار خودکارآمدی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و خودناتوانسازی تحصیلی با بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان، میتوان با تهیه بسته آموزشی خودکارآمدی برای دانشآموزان، نسبت به بهبود بهزیستی تحصیلی آنان مبادرت ورزید. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوهای ارتباطی خانواده؛ بهزیستی تحصیلی؛ خودناتوانسازی تحصیلی؛ خودکارآمدی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 216 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 241 |