مقایسه سطح دانش و رضایتمندی دانشجویان از آموزش حضوری به شیوه سنتی و مبتنی بر وسایل کمک آموزشی در واحد درسی کاربردهای بالینی لیزر در دندانپزشکی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 48، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 514-524 اصل مقاله (1.29 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jmds.2024.74299.2305 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زهره دلیرثانی1؛ جواد سرآبادانی2؛ فرزانه احراری* 3؛ محبوبه طاهری زاده4؛ فریبا حسنی5؛ حسین باقری6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1بیماریهای دهان، فک و صورت، مرکزتحقیقات بیمارهای دهان، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیار بیماریهای دهان، فک و صورت - مشهد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار - ارتودنسی - دانشکده دندانپزشکی مشهد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6مرکز تحقیقات مواد دندانی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده مقدمه: در این مطالعه اثر بخشی (effectiveness) شیوه آموزش حضوری سنتی و آموزش حضوری مبتنی بر مشاهده فیلم ها و پوسترهای آموزشی بر سطح دانش و رضایتمندی دانشجویان در درس کاربردهای بالینی لیزر در دندانپزشکی مقایسه شد. مواد و روش ها: در این مطالعه کاربردی مقایسه ای، 66 دانشجوی دندانپزشکی به دو گروه برای گذراندن واحد کاربردهای بالینی لیزر تقسیم شدند. گروه اول تحت آموزش حضوری سنتی و گروه دوم تحت آموزش حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از گذراندن دوره توسط دانشجویان تکمیل شد و شامل 15 سوال در دو حیطه شامل میزان دانش (9 سوال) و میزان رضایتمندی (6 سوال) بــود. داده ها با نرم افزار SPSS (نسخه 24) و با آزمون های مجذور کای و تی مستقل آنالیز و سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات دانش و رضایتمندی دانشجویانی که آموزش را بصورت حضوری سنتی گذرانده بودند، به ترتیب 8/6 ± 06/24 (از 36 نمره) و 15/5 ± 09/17 (از 24 نمره) بود. میانگین و انحراف معیار نمرات دانش و رضایتمندی دانشجویانی که آموزش را بصورت حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی گذرانده بودند، به ترتیب 05/7 ± 56/24 و 1/5± 73/17 بود. آنالیز آماری تفاوت معنی داری را بین دو روش آموزشی نشان نداد (05/0<P). نتیجه گیری: آموزش محتوای درسی کاربردهای بالینی لیزر به صورت حضوری و به کمک وسایل کمک آموزشی تفاوت قابل توجهی از نظر میزان دانش و رضایتمندی دانشجویان در مقایسه با روش حضوری سنتی نداشت. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلمات کلیدی: دانش؛ رضایتمندی؛ لیزر؛ دندانپزشکی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه اساسی ترین رکن توسعه در ابعاد فردی، سازمانی و اجتماعی، آموزش است. آموزش، سبب افزایش سطح بینش و بهبود مهارت افراد برای اجرای وظایف محوله و در نهایت دستیابی به اهداف مدنظر سازمان و جامعه می شود. فرایند آمـوزش شـامل شناسـایی سطح یادگیری و تصمیم گیری برای مـداخلات موثر برای ارتقا یادگیری است.(1, 2) هدف نهایی نظام آموزش عالی، ایجاد فرصت های مناسب برای کسب دانش و مهارت است و به همین دلیل مقوله کیفیت آموزش در مراکز آموزشی دنیا در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است.(3) از طرف دیگر، یکی از ملاک های موفقیت مراکز آموزشی، اهمیت دادن و توجه کردن به خواسته های مشتریان وگوش فرا دادن به صدای مشتری (VOC) Voice of the Customer است. از این رو رضایتمندی دانشجویان، به عنوان اصلی ترین مشتریان از دیرباز تا کنون، ارائه و آموزش دروس در دانشگاهها اغلب به شیوه حضور استاد و دانشجو درکلاس درس انجام پذیرفته است. امروزه روشهای سنتی آموزش، پاسخگوی همه نیازهای آموزشی جوامع نیست و لازم است که برای رشد و ارتقای آموزش عالی از فناوریهای جدید آموزشی استفاده شود. در دهه اخیر با پیشرفت فناوری ارتباطات و اطلاعات، ابزارها و روشهای آموزش نیز متحول شده است، به طوری که بر این اساس و نیز با توجه به شرایط ایجاد شده به دنبال پاندمی کوید 19 در سالهای اخیر، آموزش مجازی دروس در دانشگاهها مورد تأکید قرار گرفته و فراگیر شده است. با وجود این، شیوه آموزش مجازی دارای معایبی از جمله عدم امکان برقراری ارتباط دوسویه و فعال بین استاد و دانشجو ، عدم امکان پاسخگویی به سوالات دانشجویان حین آموزش، عدم بهره مندی دانشجو از ظرفیتهای رفتاری و حرکتی و عاطفی استاد و فراگیر نبودن بسترهای استفاده از آموزش الکترونیک برای عموم افراد است.(4) به نظر می رسد تلفیق آموزش حضوری سنتی و بهره گیری از وسایل کمک آموزشی و تکنولوژی های جدید بتواند به صورت روشی سودمند در ارتقای آموزش دانشجویان عمل نماید. آموزش درس کاربرد لیزر در دندانپزشکی بسیار نوپاست. آموزش لیزر در گذشته به صورت دوره های کوتاه مدت و یا در غالب دوره های باز آموزی انجام شده است. در کوریکولوم جدید رشته دندانپزشکی، آموزش لیزر به صورت دروس نظری و عملی گنجانده شده و البته جزو واحدهای اختیاری قلمداد شده است. به دلیل هزینه بالای دستگاه ها و تجهیزات لازم برای این آموزشها و نیز تعداد کم اساتید متبحر در زمینه کاربرد لیزر در دندانپزشکی، عملا این واحد در برخی از دانشکده ها ارائه نمی شود. دانشکده دندانپزشکی مشهد به عنوان یکی از دانشکده های پیشرو در زمینه آموزش لیزر در دندانپزشکی، این واحد را از سال تحصیلی 1397-1396 به هر دو صورت نظری و عملی به دانشجویان تدریس نموده است و با توجه به جدید و جالب بودن مباحث لیزر، با استقبال و علاقه دانشجویان روبرو شده است. همزمان با همه گیری کرونا به دلیل کوچک بودن فضای واحد لیزر و کمبود تجهیزات لیزری و اساتید مجرب، آموزش این واحد درسی، دچار تغییراتی شد و تعدادی از دانشجویان، محتوای درسی کاربرد بالینی لیزر در دندانپزشکی را در کلاس درس و با استفاده از نمایش فیلم ها و پوسترهای آموزشی در حضور استاد فرا گرفتند. با توجه به نقش محوری دانشجویان در سیستم آموزشی بررسی شیوه های مختلف تدریس و ارزیابی اثر این روش ها بر میزان دانش و رضایتمندی دانشجویان اهمیت بسزایی دارد و می تواند در برنامه ریزی های آموزشی مد نظر قرار گیرد. تحقیق حاضر طراحی شد تا تأثیر شیوه آموزش حضوری سنتی و آموزش حضوری مبتنی بر مشاهده
مواد و روش ها این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که با حمایت مالی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، تهران، ایران با شماره طرح 971906 انجام شد. تعداد 80 نفر از دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال 1399-1400 در این مطالعه شرکت کردند. تمامی دانشجویان درس نظری مبانی نور و لیزر در دندانپزشکی را با موفقیت در ترم قبل گذرانده بودند. پس از تبیین اهداف تحقیق، رضایت دانشجویان جهت شرکت در پژوهش به صورت شفاهی گرفته شد. معیار خروج از مطالعه، عدم تکمیل یا تکمیل ناقص پرسشنامه توسط دانشجو بود. در نهایت، تعداد 66 دانشجوی مورد بررسی پرسشنامه ها را تکمیل نموند و در مطالعه وارد شدند. دانشجویان به دو گروه برای گذراندن واحد عملی "کاربردهای بالینی لیزر در دندانپزشکی" تقسیم شدند. گروه اول تنها تحت آموزش حضوری سنتی و گروه دوم تحت آموزش حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی قرار گرفتند. در گروه اول (آموزش حضوری، تعداد = 23)، استاد و دانشجویان در واحد لیزر حضور داشتند و استاد توضیحات لازم و نحوه کار با دستگاه های لیزر را به دانشجویان نشان داد و دانشجویان نیز کار با لیزر را بر روی مدل گیاهی تمرین کردند. همچنین جراحی بافت نرم با لیزر بر روی چهار بیمار توسط استاد انجام شد و دانشجویان مراحل جراحی را مشاهده نمودند. در گروه دوم (آموزش حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی، تعداد = 43) محتوای درس عملی لیزر به صورت فیلم های آموزشی با حضور استاد در کلاس درس ارائه شد و استاد توضیحات لازم در زمینه نحوه کار با دستگاه ها را در حین ارائه ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته بود که توسط دو نفر از پژوهشگران دارای فلوشیپ لیزر در دندانپزشکی تهیه شد. قسمت اول پرسشنامه شامل مشخصات عمومی دانشجویان و قسمت دوم شامل 15 سوال مربوط به آموزش درس کاربردهای بالینی لیزر بود که در دو حیطه میزان دانش (9 سوال) و میزان رضایتمندی (6 سوال) گــروه بنــدی شــده بــود. به منظور بررسی روایی پرسشنامه، دو شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI) محاسبه شد. جهت محاسبه نسبت روایی محتوایی، از نظرات 15 متخصص دندانپزشکی در زمینه محتوای آزمون مورد نظر استفاده شد. ابتدا اهداف آزمون برای آنها توضیح داده شد و تعاریف عملیاتی مربوط به محتوای سؤالات بیان شد. سپس از آنها خواسته شد تا هریک از سؤالات را بر اساس طیف سه بخشی لیکرت طبقه بندی کنند:
پس از گردآوری دیدگاه متخصصان با استفاده از رابطه زیر CVR محاسبه شد:
برای محسابه شاخص روایی محتوایی از متخصصان خواسته شد میزان مرتبط بودن هر گویه را با طیف چهار قسمتی زیر مشخص کنند:
با تقسیم تعداد متخصصانی که گزینه ۳ و ۴ را انتخاب کرده بودند بر تعداد کل متخصصان، مقدار شاخصCVI محاسبه شد. در این مطالعه مقدار CVR برابر 6/0 و CVI برابر 8/0 بدست آمد. برای تعیین پایایی پرسشنامه، از آلفای کرونباخ مطابق با رابطه زیر استفاده شد.
که در آن k: تعداد گویههای پرسشنامه، : واریانس هر سؤال و : واریانس مجموعه سؤالات می باشد. به این ترتیب، پایایی پرسشنامه 960/0 بدست آمد که با توجه به این که بیشتر از 7/0 است، می توان گفت پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار است. پرسشنامه شامل 15 سوال درباره میزان دانش (9 سوال) و رضایتمندی از کیفیت دوره آموزشی (6 سوال) بود که بعد از گذراندن واحد درسی کاربردهای بالینی لیزر در دندانپزشکی توسط دانشجویان تکمیل شد (پیوست 1). جهت رتبه بندی گویه های پرسش نامه از مقیاس لیکرت پنج نقطه ای استفاده شد و از شرکت کنندگان درخواست شد تا نظر خود را در مورد هر سوال از صفر تا 4 درجه بندی نمایند، بدین صورت که در پاسخ به هر سوال یکی از گزینه های "نظری ندارم"(0)،"ضعیف" (1)،"متوسط" (2)، "خوب" (3)، و یا "عالی" (4) را انتخاب کنند. در نهایت میانگین نظرات دانشجویان درهر حیطه به طور مجزا و در کل محاسبه شد. محدوده امتیاز حاصل از پاسخ گویی به گویه های حیطه دانش 0 تا 36 و محدوده امتیاز حاصل از پاسخ گویی به گویه های حیطه رضایت 0 تا 24 بود. محدوده امتیاز پاسخ دهی به کل سوالات پرسش نامه بین 0 تا 60 بود. در انتها، داده های پژوهش وارد نرم افزار SPSS
یافته ها جدول 1 توزیع جنسی و سنی شرکت کنندگان در مطالعه را نشان می دهد. از 66 دانشجوی مورد بررسـی، 36 نفر (5/54 درصـد) زن و 30 نفر (5/45 درصد) مرد بودند. میانگین سنی دانشجویان 32/1 ± 07/24 سال با بازه سنی 22 تا 26 سال بود. مقایسه جنس و سن در دو گروه دانشجویان آموزش حضوری سنتی و حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی، تفاوت قابل توجهی را نشان نداد (به ترتیب 777/0=p و 226/0=P) (جدول 1). میانگین و انحراف معیار نمرات دانش دانشجویانی که آموزش را بصورت حضوری سنتی و حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی گذرانده بودند، به ترتیب همچنین میانگین و انحراف معیار نمره کل گویه های پرسشنامه، در دانشجویانی که واحد درسی را به صورت حضوری سنتی گذرانده بودند 22/6 ± 15/41 (از 60 نمره)، و در دانشجویانی که در گروه آموزش حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی قرار داشتند 41/6 ± 29/42، بود. مقایسه دو گروه با آزمون تی-تست تفاوت قابل توجهی را در امتیاز کل پرسشنامه بین دو گروه نشان نداد.
جدول 1 : مقایسۀ جنس بر حسب تعداد (درصد)، و سن بر حسب میانگین (انحراف معیار) دانشجویان در دو روش آموزش حضوری سنتی و آموزش حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی
جدول 2: مقایسه نمرات (انحراف معیار ± میانگین) حیطه دانش، حیطه رضایت، و نمره کل پرسشنامه در دو روش آموزش حضوری و آموزش حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی
بحث در این مطالعه، دو روش آموزش حضوری شامل روش سنتی و مبتنی بر وسایل کمک آموزشی از نظر دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفت. دانشجویان در دو گروه مجزا واحد درسی کاربردهای بالینی لیزر در دندانپزشکی را گذراندند. با توجه به عملی بودن واحد درسی، تدریس محتوای آموزشی در گروه اول به شیوه سنتی و با حضور استاد و دانشجو در بخش لیزر انجام شد. در گروه دوم تعداد بیشتری از دانشجویان محتوای آموزشی را در کلاس درس و با استفاده از فیلم های تهیه شده از دوره های قبلی و نیز بررسی پوسترها و فیلم های آموزشی دریافت کردند. از دانشجویان خواسته شد که پس از گذراندن درس، سطح دانش و رضایتمندی خود از واحد درسی کاربردهای بالینی
لیزر در دندانپزشکی را با استفاده از مقیاس لیکرت در پرسشنامه ابراز نمایند.آموزش واحدهای درسی به طور مرسوم با حضور استاد و دانشجو در کلاس درس انجام شده است. روش دیگری که در سالهای اخیر به شدت محبوبیت یافته آموزش مجازی است. این روش آموزشی نوین که از آن به عنوان آموزش الکترونیکی یاد میشود، از پیشرفته ترین روشهای آموزشی در دنیای امروز است که از شبکه های اینترنتی، بانک های اطلاعاتی و غیره بهره می برد. در این نوع آموزش، محتوای آموزشی از طریق خدمات الکترونیکی ارائه می شود. از اساسی ترین مزایای روش های آموزش مجازی توجه به وقت آزاد دانشجویان، فرصت یادگیری در مکان هایی غیر از محیط آموزشی بدون حضور مدرس و تکرار در صورت نیاز می باشد.(5) از آنجا که عدم کفایت امکانات، در کنارآشنایی ناکافی اساتید و برخی دانشجویان با فن آوری آموزش مجازی می تواند موانعی در راه یادگیری از طریق این شیوه آموزشی ایجاد کنند، برخی مطالعات پیشنهاد می کنند که بکارگیری آموزش مجازی و سنتی در کنار هم به صورت ترکیبی مقایسه نتایج مطالعه حاضر، نشان داد که بین دو روش آموزش حضوری به شیوه سنتی و مبتنی بر وسایل کمک آموزشی، تفاوت معنی داری از نظر نمرات دانش و رضایتمندی دانشجویان وجود ندارد. میانگین و انحراف معیار نمرات دانش و رضایتمندی دانشجویانی که آموزش را بصورت حضوری سنتی گذرانده بودند، به ترتیب تا کنون پژوهش های زیادی در خصوص مقایسه بر خلاف آن، مطالعات دیگر از بهتر بودن نتایج آموزش مجازی نسبت به حضوری حکایت دارند.(14) در مطالعه Allcoat و von Mühlenen (15)، 99 شرکتکننده به یکی از سه روش یادگیری تخصیص داده شدند که شامل روش سنتی (مبتنی بر کتاب آموزشی)، آموزش مجازی و ویدئو (کنترل) بود. ارزشیابی آموزش مجازی نشان داد که شرکت کنندگان دوره آموزش مجازی، مشارکت بیشتر و تجربه یادگیری بهتری در مقایسه با روش های آموزش سنتی و ویدیوئی نشان دادند. تعدادی از مطالعات نیز روش آموزش ترکیبی Kaviani و همکاران(23) ، تأثیر استفاده از نمایش فیلم قبل یا بعد از تدریس سنتی را بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان بررسی کردند. در مطالعه آنها 66 دانشجوی دندانپزشکی به سه گروه 22 نفره تقسیم شدند که شامل آموزش حضوری سنتی (کنترل) و نمایش فیلم قبل یا بعد از آموزش حضوری سنتی بود. در این مطالعه، تفاوت معنی داری بین سه گروه در میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی دندان مشاهده نشد. نتایج مطالعه حاضر در توافق با مطالعه Nance و همکاران(24)، است که تاثیر دو روش برای آموزش درس آناتومی دندان شامل آموزش کامپیوتری یکی از محدودیت های بالقوه در فراگیر شدن روش آموزش حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی آشنایی اساتید با نحوه به کارگیری و وقت گیر بودن استفاده از ابزارهای کمک آموزشی است. Rockwell و همکاران(27) ، با ثبت نظرات 207 هیئت علمی و 30 نفر از مسئولین دو دانشکده مختلف گزارش کردند که فقط 26% از اعضای هیئت علمی با روش های آموزش الکترونیک آشنا هستند و تا به حال از آن استفاده کرده اند و کمتر از نیمی از آنها (40%) باور داشتند که به کار گیری روش های مختلف آموزشی همانند آموزش الکترونیک می تواند سبب افزایش کارآمدی آموزش شود. در این راستا پیشنهاد می شود که نظام های آموزشی تأکید و نظارت بیشتری روی شناخت اساتید از قابلیت های وسایل کمک آموزشی و کارآمدی آنها و همچنین کسب مهارت کافی در استفاده از این ابزارها داشته باشند. در مطالعه حاضر، تنها از پرسش نامه و در یک جامعه آماری محدود استفاده شد، به همین دلیل نتایج حاصل از این مطالعه را نمی توان به تمامی دانشجویان و سایر واحدهای درسی تعمیم داد. پایین بودن تعداد دانشجویان آموزش حضوری نسبت به دانشجویان روش حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی، از جمله مواردی بودند که باید در مطالعات بعدی بهبود داده شوند. جهت بررسی کارآمدی روش های آموزشی در یک دانشگاه، یک مطالعه در یک گروه محدود کافی نیست، بلکه بهتر است مطالعات به صورت متناوب در گروه های دانش آموختگان،
نتیجه گیری تفاوت معنی داری از نظر نمرات دانش و رضایتمندی و نمره کل گویه های پرسشنامه دانشجویان بین دو روش آموزش سنتی و مبتنی بر وسایل کمک آموزشی وجود نداشت. این نتایج نشان می دهد که آموزش محتوای درسی کاربردهای بالینی لیزر در دندانپزشکی در کلاس درس و با استفاده از وسایل کمک آموزشی تاثیری بر کیفیت آموزش در مقایسه با روش سنتی نگذاشته است.
تشکر و قدردانی این پروژه با حمایت مالی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، تهران، ایران با شماره طرح 971906 با همکاری مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 966 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 509 |