اثربخشی بازآموزی اسنادی بر خوشبینی تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 49، دوره 65، شماره 4، مهر و آبان 1401 اصل مقاله (861.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.65763.3867 | ||
نویسندگان | ||
حمزه اکبری1؛ ذبیح پیرانی* 2؛ داود تقوایی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
2دانشیار، گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار، گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی بازآموزی اسنادی بر خوشبینی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم دورهی ابتدایی بود. مواد و روشها: طرح پژوهش از نوع مطالعهی نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر همدان بود که در سال تحصیلی 98-99 مشغول به تحصیل بودند. از این میان برای انجام آموزش بازآموزی اسنادی، 30 دانش آموز دختر پایه ششم ابتدایی که در سال تحصیلی 98-99 مشغول به تحصیل بودند به صورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی 15 نفر و گروه گواه 15 نفر گمارده شدند. آزمودنیها به پرسشنامه جهت گیری زندگی تجدید نظر شده شییر و کارور (1994) برای اندازه گیری خوشبینی به عنوان پیشآزمون و سپس پسآزمون پاسخ دادند. سپس، گروه آزمایش 11 جلسهی 50 دقیقهای آموزش باز آموزی اسنادی که توسط سلیگمن و همکاران (1996) طراحی شده را دریافت کردند؛ در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بیانگر این بود که بازآموزی اسنادی بر افزایش خوشبینی تحصیلی به طور معناداری موثر بوده است (01/0>p). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که، بازآموزی اسنادی میتواند بهعنوان یک گزینه آموزشی موثر برای کمک به دانشآموزان جهت افزایش خوشبینی آنان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازآموزی اسنادی؛ خوشبینی؛ تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |