بررسی اثر بخشی یک دوره بازیهای ویدیویی فعال بر شایستگی حرکتی و لذت از فعالیت بدنی در کودکان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 41، دوره 65، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1401، صفحه 545-553 اصل مقاله (880.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.23309 | ||
نویسنده | ||
مریم فرآیین* | ||
استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
مقدمه: اختلال کمبود توجه- بیش فعالی یک وضعیت عصبی رشدی است و اگر مشکلات کودکان مبتلا به این اختلال با مداخلات به موقع پیشگیری و درمان نشود، در بزرگسالی، سطح سلامت جسمانی و روانی پایینی خواهند داشت. هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی یک دوره بازیهای ویدیویی فعال بر شایستگی حرکتی و لذت از فعالیت بدنی در کودکان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی بود. روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان پسر 8 تا 10 ساله (پایه دوم، سوم و چهارم ابتدایی) مدارس شهرستان خوی در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. که از بین آنها تعداد 30 نفر از دانشآموزان واجد شرایط بر اساس مقیاس درجهبندی کانرز فرم والدین، نظر روانپزشک و معیارهای ورود به پژوهش به صورت در دسترس انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه لذت از فعالیت بدنی مور و همکاران (2009)، و آزمون شایستگی حرکتی نسخه سوم (3TGMD-) استفاده شد. شرکت کنندگان گروه تجربی، مدت 8 هفته و هر هفته 5 روز و هر جلسه به مدت 60 دقیقه به بازیهای ویدیویی فعال پرداختند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معناداری 05/۰ و با نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که بازیهای ویدیویی فعال باعث بهبود شایستگی حرکتی (001/0>p) و همچنین افزایش سطح لذت از فعالیت بدنی در کودکان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی شد (001/0>p). نتیجهگیری: به طور کلی بر اساس نتایج پژوهش حاضر انجام بازیهای ویدئویی فعال میتواند در بالا رفتن سطح شایستگی حرکتی در کودکان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی موثر باشد. همچنین انجام این بازیها میتواند با بالا بردن سطح لذت از فعالیت بدنی، منجر به پایبندی این کودکان به بازی و به دنبال آن کاهش عوارض ناشی از بیتحرکی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای ویدئویی فعال؛ شایستگی حرکتی؛ لذت از فعالیت بدنی؛ اختلال کمبود توجه- بیش فعالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 380 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 331 |