آموزش خودتنظیمی هیجانی بر اجتناب تجربهای و تکانشگری دانشآموزان دختر با دشواری در نظمجویی هیجانی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 40، دوره 64، شماره 6، بهمن و اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.62290.3649 | ||
نویسندگان | ||
نرگس جوادیان قمی1؛ طیبه شریفی* 2؛ شهرام مشهدی زاده3؛ رضا احمدی4 | ||
1دانش آموخته دکتری روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
2نویسنده مسئول- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
3استادیار نوروفیزیولوژی گروه علوم پایه پزشکی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
4استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر اجتناب تجربهای و تکانشگری دانشآموزان دختر با دشواری در نظمجویی هیجانی انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه با دشواری در نظمجویی هیجانی شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 بود. در این پژوهش تعداد 40 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 20 دانشآموز). گروه آزمایش آموزش خودتنظیمی هیجانی را طی یک ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای به صورت آنلاین دریافت نمودند. پس از شروع مداخله در گروه آزمایش 4 نفر و در گروه گواه 5 نفر ریزش داشتند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه پذیرش و عمل (بوند و همکاران، 2011)، پرسشنامه تکانشگری (بارت و همکاران، 2004) و پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) بود. نتایج نشان داد که آموزش خودتنظیمی هیجانی بر اجتناب تجربهای و تکانشگری دانشآموزان دختر با دشواری در نظمجویی هیجانی تأثیر معنادار داشته (p<0/001) و توانسته منجر به کاهش اجتناب تجربهای و تکانشگری این دانشآموزان شود. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش خودتنظیمی هیجانی با بهرهگیری از فنونی همانند شناسایی ارزیابیهای غلط، کاهش هیجانات منفی، آگاهی و افزایش تجربههای مثبت میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش اجتناب تجربهای و تکانشگری دانشآموزان دختر با دشواری در نظمجویی هیجانی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اجتناب تجربهای؛ خودتنظیمی هیجانی؛ تکانشگری؛ دشواری در نظمجویی هیجانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 |