اثربخشی معنا درمانی بر خودانتقادی دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 15، دوره 66، شماره 2، خرداد و تیر 1402، صفحه 299-312 اصل مقاله (764.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.68648.4075 | ||
نویسندگان | ||
ماهان مومنی مزده1؛ غلامرضا منشئی* 2؛ اصغر آقایی3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی راهنمایی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.(نویسنده مسئول) | ||
2دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
3استاد تمام گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی معنا درمانی بر تفکر انتقادی دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سه مرحلهای (پیشآزمون- پسآزمون-پیگیری) و مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر بود که در دانشگاه غیرانتفاعی هشت بهشت، دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد و اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 دانشجوی دختر در معرض رفتارهای پرخطر با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانشجو در گروه آزمایش و 17 دانشجو در گروه گواه). دانشجویان حاضر در گروه آزمایش معنا درمانی را طی ده هفته در 10 جلسه 75 دقیقه ای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه گرایش به رفتارهای پرخطر (محمدخانی، 1386) و پرسشنامه تفکر انتقادی (لویز، 1998) استفاده شد. نتایج نشان داد که معنا درمانی بر تفکر انتقادی (0001>P؛ 59/0=Eta؛ 16/49=F) دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که معنا درمانی با بهره گیری از فنونی همانند تغییر نگرش ها و گرفتن معنا از طریق راه های کشف معنا، مسئولیت پذیری، غلبه بر یاس و افزایش امید به زندگی و حمایت عاطفی اعضا از یکدیگر میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش تفکر انتقادی دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
معنادرمانی؛ تفکر انتقادی؛ دانشجویان؛ رفتارهای پرخطر | ||
مراجع | ||
اصالتی، پ.، عرب، ع.، و مهدی نژاد، و. (1398). اثربخشی معنادرمانی فرانکل بر سلامت (کاهش آمادگی اعتیاد و افزایش بهزیستی روانشناختی) دانشجویان دختر مبتلا به افسردگی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 7(1)، 84-92. جهان شاهلو، م.، محمدخانی، ش.، امیری، ح.، فخار، آ.، حسینی، س. (۱۳۹۵). عوامل خطرساز و محافظتکننده فردی، خانوادگی و اجتماعی گرایش به مصرف مواد در دانشجویان. سلامت اجتماعی، 3(2)، 127-137. حیدری، ع.، و مشکین یزد، ع. (1399). اثربخشی آموزش گروهی معنادرمانی بر کیفیت زندگی همسران جانبازان دچار اختلال استرس پس از سانحه. مجله طب نظامی، 22(8)، 829-836. فتحالهزاده، ن.، مجلسی، ز.، مظاهری، ز.، رستمی، م.، نوابینژاد، ش. (1396). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر شرم درونی شده و خود انتقادی زنان آزار دیده عاطفی. مطالعات روانشناختی، 13(2)، 151-168. فرخی، ح.، کرمی، ا.، و میردریکوند، ف. (1397). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در بهبود پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، ۱۳(۱)، ۳۱-۴۱. فروزنده، ز.، مامی، ش.، و امانی، ا. (1399). اثربخشی معنادرمانی فرانکل به شیوه گروهی بر تابآوری، افسردگی و کیفیت زندگی سالمندان. سالمندشناسی، 4(4)، 19-29. قاسمی، ن.، فتحی اقدم، ق.، قمری، م.، و پویامنش، ج. (1399). مقایسه اثربخشی معنادرمانی گروهی و فراشناخت درمانی گروهی بر تاب آوری دانشجویان دختر. مطالعات روان شناسی ورزشی، 9(34)، 197-214. قاسمی، ن.، قمری، م.، پویامنش، ج.، و فتحی اقدم، ق. (1398). اثربخشی معنادرمانی گروهی و فراشناخت درمانی بر تابآوری و انگیزه پیشرفت دانشجویان. مجله مطالعات علوم پزشکی، 30(6)، 428-442. محمدخانی، ش. (۱۳۸۶). مدل ساختاری مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر: ارزیابی اثر مستقیم و غیرمستقیم عوامل فردی و اجتماعی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 1(2)، 5-17. مرادی، ع.، و توفیقی مقدم، م. (1400). تاثیر آموزش رویکرد معنادرمانی بر تحمل پریشانی، خودکنترلی و انعطافپذیری شناختی کارکنان ستاد فرماندهی ناجا. آموزش در علوم انتظامی، 9(33)، 69-93. مهرافزون، د.، ستوده اصل، ن.، مکوند حسینی، ش. (1400). تاثیر تحریف شناختی بر خودانتقادی با واسطهگری ویژگیهای شخصیتی بر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 22(2)، 22-33. نصیری، ف.، نصیری، س.، بخشی پور رودسری، ع. (1393). پیشبینی گرایش به مصرف مواد بر اساس عزتنفس و مؤلفههای هوش هیجانی. فصلنامه اعتیادپژوهی، ۸ (۳۱)، ۱۳۵-۱۴۶. Abdelrahman, R.M. (2020). Metacognitive awareness and academic motivation and their impact on academic achievement of Ajman University students, Heliyon, 6(9), 419-425.Banstola, R.S., Ogino, T., Inoue, S. (2020). Self-esteem, perceived social support, social capital, and risk-behavior among urban high school adolescents in Nepal. SSM - Population Health, 11, 1005-1010.Bergman, Y.S., Bodner, E., Haber, Y.(2018). The connection between subjective nearness-to-death and depressive symptoms: The mediating role of meaning in life. Psychiatry Research, 261, 269-273. Cheah, Y.K., Lim, H.K., Kee, C.C. (2019). Personal and Family Factors Associated With High-risk Behaviours Among Adolescents in Malaysia. Journal of Pediatric Nursing, 48, 92-98. Crocker, J., Luhtanen, R. K., Cooper, M. L., Bouvrette, S. (2003). Contingencies of self-worth in college students: Theory and measurement, Journal of Personality and Social Psychology, 85, 894-908. Dalstrom, M., Parizek, K., Doughty, A. 2020). Nurse Practitioners and Adolescents: Productive Discussions About High-Risk Behaviors. The Journal for Nurse Practitioners, 16(2), 143-145. Dukes, A.T., Gutierrez, D., Goshorn, J.R. (2022). Logotherapy infused family therapy (LIFT): A systematic review of clinical interventions for family counselors. The Journal of Humanistic Counseling, 61(1), 18-29. Khalaila, R. (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35(3), 432-438.Lu, D., Jeong, S.Y., Zhu, L. (2021). Development and Validation of a Management of Workplace Violence Competence Scale for Nursing Practicum Students. Asian Nursing Research, 15(1), 23-29.Meens, E.E.M., Bakx, A.WE.A., Klimstra, T.A., Denissen, J.J.A. (2018). The association of identity and motivation with students' academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54-70.Nagy, L.M., Shanahan, M.L., Baer, R.S. (2021). An experimental investigation of the effects of self-criticism and self-compassion on implicit associations with non-suicidal self-injury. Behaviour Research and Therapy, 139, 1038-1042.Palinggi, E., Zulkifli, A., Maidin, A., Fitri, A.U. (2020). Effect of logotherapy to control depression of drug abuser in Kassi-Kassi and Jumpandang Baru health-center. Enfermería Clínica, 30(4), 423-426. Powers, T.A., Moore, E., Levine, S., Holding, A., Zuroff, D.C., Koestner, R. (2023). Autonomy support buffers the impact of self-criticism on depression. Personality and Individual Differences, 200, 1118-1123. Sun, F., Chiu, N., Yao, Y.C., Wu, M., Hung, C., Chen, C., Lee, Y., Chiang , C. (2021). The effects of logotherapy on meaning in life, depression, hopelessness, and suicidal ideation, in patients with depression: An intervention study. Perspective in Psychiatric Care, 37, 152-156. Thampson, R., Zuroff, D.C. (2004). The levels of self-criticism Scale: Comparative self-criticism and internalized self-criticism. personality and individual differences, 36(2), 419-430. Wahyuni, M., Abdullah, T., Zulkifli, A., Mallongi, A. (2020). Determinants of adolescents high-risk sexual behavior in SMK 8 and MegaRezky Health Vocational School Makassar. Enfermería Clínica, 30(4), 273-277. Weintraub, M.J., Zinberg, J., Bearden, C.E., Miklowitz, D.J. (2019). Applying a Transdiagnostic Cognitive-Behavioral Treatment to Adolescents at High Risk for Serious Mental Illness: Rationale and Preliminary Findings. Cognitive and Behavioral Practice, 27(2), 202-214. Yamaguchi, A., Kim, M.S. (2013). Effects of self-Criticism and Its Relationship with Depression across Cultures. International Journal of Psychological Studies, 1(6), 47-55. Yu, E.A., Chang E.C.(2019). Meaning in life as a predictor of optimism: How parents mattering matters to Asian and European Americans. Personality and Individual Differences, 138, 366-369. Zuroff, D.C., Clegg, K., Levine, S.L., Haward, B., Thode, S. (2021). Contributions of trait, domain, and signature components of self-criticism to stress generation. Personality and Individual Differences, 173, 1106-1109. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 613 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 483 |