اجرای آزمون پیش کارورزی و پیش کارآموزی در رشته تکنولوژی پرتوشناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
افق توسعه آموزش علوم پزشکی | ||
دوره 14، شماره 4، آذر 1402، صفحه 64-74 اصل مقاله (2.98 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/hmed.2023.70704.1259 | ||
نویسندگان | ||
محسن اسدی نژاد؛ سارا خادمی؛ امیرحسین ضیائی؛ شبنم علومی* | ||
گروه تکنولوژی پرتوشناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: در نظام آموزشـی دانشـگاهها بـالاخص دانشـگاههای علـوم پزشکی، بـه منظـور ارتقای کیفیت آموزش و تعیـین نقـاط قوت و ضعف، وجود یک سیستم پایش ضروری اسـت. بدینمنظور اجرای آزمون پیش کارآموزی و پیش کارورزی دانشجویان رشته تکنولوژی پرتوشناسی به صورت جامع با رویکرد بالینی با هدف آماده سازی دانشجو برای ورود به دورههای کارآموزی و کارورزی، مطالعه مجدد دروس مرتبط، ارتقای یادگیری مهارتی در پروتکل های مختلف تصویربرداری و افزایش انگیزه دانشجویان برای شروع دورههای مذکور در بخشهای بیمارستانی مورد مطالعه قرار گرفت. روش کار: اولین دوره آزمونهای پیش کارآموزی (ابتدای سال سوم) و پیش کارورزی (ابتدای سال چهارم ) پس از تصویب در جلسه گروه درمهرماه سال 98 و دومین دوره در مهرماه سال 99 برگزار گردید. در مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر، نظرسنجی و ارزیابی آزمونهای اجرا شده به صورت کل شماری از سه گروه از ذینفعان، که شامل اعضای هیات علمی گروه، رابطین کارآموزی و کارشناسان بخشهای تصویربرداریپزشکی و دانشجویان میباشند، در قالب فرمهای از پیش طراحی شده انجام گرفت. در تحلیل دادهها از روشهای آماری ناپارامتریک نظیر آزمونهای منویتنی، ویلکاکسون و کروسکالوالیس استفاده شد. نتایج: موافقت ذینفعان با تاثیر آزمون در ارتقای یادگیری مهارتی و همچنین افزایش انگیزه برای شروع دورههای کارآموزی/کارورزی در سال 99 نسبت به سال 98 بصورت معنیدار ( P<0/001) ارتقاء یافت. نظرسنجی از ذینفعان این طرح افزایش معنیداری در موافقت با برگزاری منظم آزمون در سالهای آینده، در سال 99 نسبت به سال 98 را نشان داد. نتایج انجام این مطالعه نشان داد برگزاری آزمونهای پیش کارآموزی/پیش کارورزی میتواند در ارتقا بهرهمندی دانشجویان از آموزشهای بالینی تاثیرات مثبتی داشته باشد. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده نشان میدهد که اصلاحات انجام شده در روند اجرای پژوهش حاضر پس از دریافت بازخورد ذینفعان، افزایش رضایت نسبی در حوزههای مختلفِ نحوه برگزاری آزمون، تاثیر آزمون در ارتقا یادگیری مهارتی و انگیزه دانشجویان و تمایل به برگزاری منظم آزمون در سال 99 نسبت به 98 را به همراه داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ آزمون؛ کارآموزی/کارورزی؛ تکنولوژی پرتوشناسی | ||
مراجع | ||
1. Khorashad AK, Salari S, Baharvahdat H, Hejazi S, | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,931 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,220 |