تحلیل نقش میانجی تاب آوری تحصیلی و حمایت همسالان در رابطه بین سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 36، دوره 65، شماره 5، آذر و دی 1401 اصل مقاله (827.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.22737 | ||
نویسندگان | ||
سمانه سادات طباطبایی* 1؛ امیرداریوش توسلی2 | ||
1دکترای روانشناسی تربیتی، استادیارگروه روانشناسی، واحدبیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران (نویسنده مسئول ) | ||
2دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سرزندگی تحصیلی بر خودکارآمدی دانش آموزان با نقش میانجی حمایت همسالان و تاب آوری تحصیلی میباشد. روش کار: روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر قاین بوده که بر مبنای نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 214 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS استفاده گردید. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای مارتین و مارش (2013)، لیانگ (2000)، مارتین و مارش (2006) و جیانگ (1999) استفاده گردید که پایایی آنها به وسیله آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. سرزندگی تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق میانجی گری حمایت همسالان و تاب آوری تحصیلی بر خودکارآمدی دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج: نتایج پژوهش حاضر در حوزه خودکارآمدی و توسعه فردی دانش آموزان نوآوری هایی به همراه داشته است و به مسئولان و سیاست گذاران عرصه آموزش کشور در درک تاثیرگذاری سرزندگی تحصیلی، حمایت همسالان و تاب آوری در ارتقا خودکارآمدی کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرزندگی تحصیلی؛ خودکارآمدی؛ تاب آوری تحصیلی؛ حمایت همسالان؛ دانش آموزان مقطع متوسطه اول | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 544 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 465 |