تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق کارکردهای اجرایی، سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 35، دوره 65، شماره 5، آذر و دی 1401 اصل مقاله (706.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.67846.4019 | ||
نویسندگان | ||
توران خلیلی1؛ حیدرعلی زارعی* 2؛ مالک میرهاشمی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی،واحد خوی،دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران(نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق کارکردهای اجرایی، سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی بود. پژوهش حاضر به روش همبستگی و در گروه طرح های علّی غیرآزمایشی به روش تحلیل مسیر است که به بررسی روابط علّی غیرآزمایشی از طریق همبستگی بین آنها می پردازد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر ابتدایی پایه ششم مدارس دولتی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 240 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرایـی(بریف)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو(2007)، پرسشنامه درگیری تحصیلی و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۴) بود. نتایج به دست آمده با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که در کل نمونه، همه ضرایب مسیرهای بین متغیرها از لحاظ آماری معنی دار بودند. در این مدل، تأثیرکارکردهای اجرایی، سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی متغیر(برونزا) بر پیشرفت تحصیلی)متغیر درونزا(، مثبت و معنی دار بود. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ کارکردهای اجرایی؛ سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 488 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |