اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر بهزیستی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی و هوش هیجانی دانش آموزان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 13، دوره 66، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1402 اصل مقاله (564.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.67681.4011 | ||
نویسندگان | ||
غزل جرسوزه1؛ یحیی یاراحمدی* 2؛ حمزه احمدیان3؛ مریم اکبری3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
2گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.(نویسنده مسئول) | ||
3گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر بهزیستی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی و هوش هیجانی دانش-آموزان بود. روش: پژوهش حاضر از نظر روششناسی جزء طرحهای نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، همه دانشآموزان دختر سال سوم دوره دوم متوسطه شهر سنندج، مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 99-98 بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ابتدا یک مدرسه و سپس 40 نفر از دانشآموزان آن مدرسه که سرزندگی تحصیلی پایین داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای برنامه مبتنی بر بهزیستی تحصیلی آموزش داده شد. اعضای هر دو گروه در هر سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسین-چاری را تکمیل کردند. دادهها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته بررسی شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرات متغیر سرزندگی تحصیلی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پسآزمون و پیگیری افزایش معناداری داشته است. نتیجهگیری: بنابراین، برنامه آموزشی مبتنی بر بهزیستی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اثربخش بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه آموزشی؛ بهزیستی تحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 675 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 703 |