هم سنجی اثربخشی آموزش خلاقیت و آموزش راهبرد های یادگیری بر سرزندگی تحصیلی و خود کارآمدی دانش آموزان دختر اهمال کار | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 48، دوره 65، شماره 3، مرداد و شهریور 1401 اصل مقاله (990.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.67679.4010 | ||
نویسندگان | ||
مژگان فیروزی1؛ علیرضا پیرخائفی* 2؛ داود تقوایی3؛ ذبیح پیرانی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
2دانشیار روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران | ||
4استادیار روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: با توجه به اینکه اهمال کاری باعث مشکلات زیادی به ویژه در رمینه یادگیری خواهد شد، بنابراین پژوهش حاضر با هدف «هم سنجی اثربخشی آموزش خلاقیت و آموزش راهبرد های یادگیری بر سرزندگی تحصیلی و خود کارآمدی دانش آموزان دختر اهمال کار» انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر اراک در سال تحصیلی 98 به تعداد 13700 نفر بود. از این تعداد 60 نفر از دانش آموزانی که نمره اهمال کاری تحصیلی آنان پایین بود با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در سه گروه آزمایش و گوا گمارده شدند. گروه آزمایش اول برنامه آموزش خلاقیت براساس الگوی پیرخائفی (1398) و گروه آزمایش دوم آموزش راهبردهای یادگیری براساس الگوی کرمی و امیرتیموری (1392)، دریافت نمودند. در این پژوهش پرسشنامه های اهمال کاری سواری (1392) و سر زندگی حسینی چاری و دهقانی زاده (1391) و خودکار آمدی جینکز و مورگان (1999) استفاده شد. دادهها با استفاده تحلیل واریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل شدند. نتایج: یافتهها نشان داد که در حوزه آموزش خلاقیت و آموزش راهبردهای یادگیری بین دوگروه آزمایش وگواه در میزان سرزندگی و خودکارآمدی تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P)؛ همچنین بین هم سنجی تاثیر آموزش ها تفاوت معنی داری به نفع آموزش خلاقیت وجود دارد (001/0>P). نتیجهگیری: به نظر میرسد که آموزش خلاقیت و راهبردهای یادگیری باعث ارتقای سرزندگی و خودکارآمدی در دانش آموزان دختر اهمال کار می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خلاقیت؛ راهبردهای یادگیری؛ سرزندگی تحصیلی؛ خودکارآمدی؛ اهمال کار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |