ارائه مدل کیفیت مراقبت پرستاران در ارتباط با آسیب پذیری ادراک شده در دوران شیوع کووید-19 با نقش میانجی تاب آوری و حرفه ای گری | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 9، دوره 66، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1402، صفحه 413-425 اصل مقاله (645.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2023.69261.4111 | ||
نویسندگان | ||
لیلا شاکری منش1؛ قاسم آهی* 2؛ سید عبدالمجید بحرینیان3؛ احمد منصوری4 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | ||
2استادیار، گروه روان شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | ||
3استاد تمام، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدبیرجند، ایران. | ||
4گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل کیفیت مراقبت پرستاران در ارتباط با آسیب پذیری ادراک شده در دوران شیوع کووید-19 با نقش میانجی تاب آوری و حرفه ای گری بود. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع اکتشافی تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرستاران بیمارستانهای دولتی شهر مشهد در سال 1401 بود که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 400 نفر انتخاب شد و پرسشنامهها به روش نمونهگیری در دسترس از طریق توزیع لینک پرسشنامه در فضای مجازی تکمیل شد. ابزار پژوهش یک پرسشنامه چندقسمتی شامل محیط کار پرستاری (PESNWI)، پرسشنامه آسیب پذیری ادراک شده در برابر کووید 19 (PVC)، فرم کوتاه تاب آوری (BRS) و پرسشنامه حرفه ای گری (MSSAPS) بود. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر و با نرمافزار Spss26 و Amos24تحلیل شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که برای مدل فرضی، تمامی شاخصها نشان از برازش مناسب مدل داشتند. مسیرهای مستقیم از آسیب پذیری ادراک شده به تاب آوری منفی معنادار و مسیر مستقیم از حرفه ای گری به کیفیت مراقبت مثبت و معنادار بود. اثر غیرمستقیم آسیب پذیری ادراک شده بر کیفیت مراقبت با میانجیگری تاب آوری و حرفه ای گری معنادار نشد (05/0 p>). نتیجهگیری: میتوان گفت آسیب پذیری ادراک شده در پرستاران بر میزان تاب آوری آن ها اثر منفی دارد و همچنین حرفه ای گری در سطح کیفیت مراقبت پرستاران در دوران شیوع کووید 19 نقش موثری داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت مراقبت؛ آسیب پذیری ادراک شده؛ تاب آوری؛ حرفه ای گری؛ پرستاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 657 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 564 |