"مراقبت از سلامت دهان : از تمرکز ویژه تا کمرنگ یا مفقود "تجارب اساتید و اعضای هیات علمی رشته پرستاری از آموزش سلامت دهان به دانشجویان مبتنی بر برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری: یک مطالعه کیفی | ||
افق توسعه آموزش علوم پزشکی | ||
دوره 14، شماره 4، آذر 1402، صفحه 75-88 اصل مقاله (2.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/hmed.2023.71154.1263 | ||
نویسندگان | ||
زهراسادات منظری1؛ مریم طورانی مالیدره2؛ سیده زهرا یعقوبی ال* 3 | ||
1گروه داخلی-جراحی، دانشکدهیرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. | ||
2دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران. | ||
3گروه سلامت دهانودندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: یکی از راههای پیوند دادن سلامت دهان به سلامت عمومی بدن، گسترش نیروی کار سلامت دهان با آموزش پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان غیر مرتبط با دندانپزشکی، جهت شناخت ریسکهای بیماریهای دهان میباشد هدف این مطالعه کیفی بررسی محتوای سلامت دهان در برنامه درسی پرستاری از دیدگاه اعضای هیات علمی پرستاری بود. روش کار: مصاحبه نیمه ساختاری با 14 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری در شهرهای مختلف ایران انجام شد. داده ها با تحلیل کیفی استقرایی با استفاده از روش الو و کینگاس و نرم افزار MAXQDA (2020) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. .نتایج: تحلیل داده ها منجر به ظهور و استخراج662 کد، 19 زیرطبقه و 6طبقهی عمومی شد. طبقات عمومی شامل«توجه به اهمیت ارائه مراقبتهای دهان و دندان در دروس نظری-عملی و کارآموزی پرستاری»، «توجه به انواع روشهای ارزیابی مهارتهای ارائه مراقبتهای دهان و دندان»، «سلامت دهان بهعنوان یکی از نشانگرهای سلامت و بهبودی بیمار»، «تأثیر تشخیص و پیگیری سریع مشکلات دهان و دندان بر سیر بالینی»، «سلامت دهان و دندان بیماران: در حاشیه مراقبت»، «نقص در ساختار و فرهنگ سازمانی ساماندهی مراقبتهای دهان و دندان» می باشند. طبقه اصلی حاصل از انتزاع کلی داده ها و طبقات عمومی، «مراقبت از دهان و دندان: از تمرکز ویژه تا کمرنگ یا مفقود» بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد در آموزش دانشجویان پرستاری، سلامت دهان و دندان مددجویان در بعضی از قسمتهای مورد تمرکز ویژه قرار گرفته و در اغلب قسمتها کمرنگ و یا مفقود است. مشارکت کنندگان، سلامت دهان ودندان بیماران را در حاشیهی مراقبتها دانسته و نقایص ساختاری و فرهنگی موجود در ساختار آموزشی و بیمارستانها را عاملی جهت عدم ارائهی مراقبتهای دهان و دندان کارا و اصولی دانستند. بر اساس نتایج مطالعه حاضر توجه بیشتر به مراقبت از سلامت دهان و دندان در ارایه آموزش های نظری، عملی و بالینی به دانشجویان پرستاری ضرورت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ کوریکولوم پرستاری؛ مراقبت؛ سلامت دهان | ||
مراجع | ||
1.Smadi L, Nassar OS. Oral & dental health 11.Karikoski E, Junttila K, Järvinen M, Sarkola T, | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,561 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 999 |