تأثیر درمان کوتاه مدت راه حل مدار بر استرس زنان معلم شهر کاشمر | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 47، دوره 65، شماره 3، مرداد و شهریور 1401 اصل مقاله (1.12 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.22631 | ||
نویسندگان | ||
حامد حیدری1؛ زینب صمدی* 2 | ||
1دکتری مشاوره، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، واحد کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشمر، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: استرس نقش مهمیرا در فهم کیفیت و ثبات روابط خانواده بازی میکند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش درمان کوتاه مدت راه حل مدار بر استرس زنان معلم شهر کاشمر بود. روش کار: روش تحقیق صورت نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه زنان دارای ناسازگاری زناشویی مراجعهکننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهر کاشمر، در سه ماهه اول سال 1397 میباشد که تعداد 40 زن به روش نمونهگیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب و به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) به صورت تصادفی تقسیم شدند. جهت جمع آوری دادهها از مقیاس استرس داس لادیبوند و لادیبون (1995) استفاده شد. پس از انجام مداخله درمانی در گروه آزمایش از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که خانواده درمانی راه حل مدار بر استرس زنان معلم اثرات معنی داری داشت (001/0≥P). نتیجه گیری: به نظر میرسد که رویکرد راه حل مدار میتواند بر استرس زنام معلم اثرگذار باشد؛ با این وجود جهت بالا بردن اعتبار بیرونی تحقیق پیشنهاد میگردد که تحقیقات بیشتری در این راستا صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد راه حل مدار؛ استرس؛ زنان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 292 |