اثر بخشی آموزش برنامه بازآموزی اسنادی پنسیلوانیا بر رفتارهای ارتقا دهنده سلامت تحصیلی | ||
| مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
| مقاله 45، دوره 64، شماره 3، مرداد و شهریور 1400 اصل مقاله (1.11 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.22565 | ||
| نویسندگان | ||
| رضا دارابی1؛ مهدی عرب زاده* 2؛ حسن حیدری3؛ حسین داوودی4؛ سعید طولابی5 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
| 2استادیار، دانشکده روان شناسی، علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. استاد مدعو، استادیار، گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران (نویسنده مسئول) | ||
| 3دانشیار، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
| 4استادیار، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
| 5دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی پنسیلوانیا بر رفتارهای ارتقاء در دانشجویان انجام شد. روش کار: در این پژوهش تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون 50 دانشجوی کارشناسی دانشگاه خوارزمی در دو گروه آزمایش و کنترل، پیش و پس از آموزش، به پرسشنامة رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت تحصیلی شامل مولفههای سرزندگی تحصیلی، تاب آوری تحصیلی، مشغولیت تحصیلی، خوشبینی تحصیلی و هدف گزینی تسلطی (صالحزاده، 1396) پاسخ دادند. از طریق12 جلسه دو ساعته، آموزش برنامه بازآموزی، به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که برنامه بازآموزی اسنادی پنسیلوانیا در افزایش مولفههای تاب آوری تحصیلی، خوش بینی تحصیلی و هدف گیزی تسلطی اثرات معنی داری داشت (001/0≥P). اما در مولفه های سرزندگی تحصیلی و مشغولیت تحصیلی بلحاظ آماری اثرات معنی داری نداشت (001/0≤P). نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج مطالعة حاضر نشان میدهد که برنامة پنسیلوانیا از طریق 1)کمک به فراگیران برای شناسایی توانمندیهای فردی خویش (احساس فردی، نگرشها و باورها) و2) غنیسازی مهارتهای ارتباط بینفردی و 3)غنی سازی مهارت های حل مساله(مقاومت، شوخطبعی و تعامل)، درتغییر الگوی رفتاری و رفتارهای ارتقاء دهنده تحصیلی به منظور کمک به تامین مصونیت روانی فراگیران در موقعیتهای تحصیلی اثرگذار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سرزندگی تحصیلی؛ تاب آوری تحصیلی؛ مشغولیت تحصیلی؛ خوشبینی تحصیلی و هدف گزینی تسلطی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 513 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 398 |
||
