بررسی تجارب زیسته دانشجویان از برنامه درسی تجربه شده در آموزش مبتنی بر وب | ||
افق توسعه آموزش علوم پزشکی | ||
دوره 14، شماره 4، آذر 1402، صفحه 89-102 اصل مقاله (2.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/hmed.2023.71138.1264 | ||
نویسندگان | ||
نجمه ابراهیمی1؛ حسین شکوهی فرد* 2؛ محمد اکبری1؛ نجمه ولی زاده3 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
3گروه پرستاری سالمندی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: امروزه مفهوم آموزش از راه دور با توجه به تحولات عظیم در زمینه فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، تقاضاهای مختلفی از برنامهی درسی را بـه همراه داشته است. بنابراین تدوین راهبردهای فناوریهای نوین در برنامه درسی امری ضروری و مهم است. بدین منظور این پژوهش با درک این ضرورت و با هدف تعیین تجارب زیسته دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از برنامه درسی تجربهشده در آموزش مبتنی بر وب انجام شد. روش کار: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و با روش پدیدارشناسی انجامشده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. تعداد مشارکتکنندگان بعد از کدگذاریهای اولیه و با روش اشباع نظری 15 نفر تعیین شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری و با استفاده از نرمافزار MAXQDA-2020 تحلیل شد. نتایج: تحلیل مصاحبهها به استخراج 37 مقوله و 3 مضمون اصلی منتج شد. مضامین اصلی شامل «عوامل دخیل در برنامه درسی»، «شرایط زمینهای» و «جنبههای مثبت آموزش مبتنی بر وب» بود. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که اساتید نقش مؤثری در آموزش مبتنی بر وب و اجرای برنامه درسی دارند و در زمینه تقویت اثر برنامه درسی و برداشتن موانع آموزش مبتنی بر وب موثر خواهند بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارب زیسته؛ برنامه درسی تجربهشده؛ آموزش مبتنی بر وب؛ دانشجویان پرستاری | ||
مراجع | ||
1.Taghipour Zahir A. An introduction to | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,979 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,115 |